No

Exxon Continues to Fund Climate Science Denial

Guest Post by Cindy Baxter. Originally posted to Climate Investigations Center.

In the wake of Inside Climate News and the LA Times’ investigations into ExxonMobil’s climate science,  the company has been terribly busy telling the world that it stands by its scientific work.

In a classic example of Public Relations 101, ExxonMobil’s head of PR, Ken Cohen, has been huffing and puffing and standing up for climate science, pushing everybody’s focus onto the studies Exxon funded.

But this isn’t the point.  Yes, it’s now clear that #ExxonKnew.  As Neela Bannerjee of Inside Climate News said this week about her investigation:

“I came away with enormous regard for many of the Exxon scientists who researched climate change and for the managers and executives who gave them the resources and latitude to freely investigate a problem their own company was contributing to.”

But it’s what #ExxonDid next is what we think the NY Attorney General should focus on in his investigation. If Exxon had climate scientists on the case, and it knew all that it did, then how could it have done what it did next?

Ken Cohen is, according to The Holmes Report, “a lifetime Exxon employee,”   having been with the company since 1977.  He’s Vice President for Public and Government Affairs,  a role he stepped into in 1999 after having been Legal Counsel.   He was promoted into this role by Lee Raymond, company CEO and Chairman, who had long held skeptical views on climate change.Ken Cohen

As part of his role, Cohen is Chairman of the Board of Trustees for the ExxonMobil Foundation, a position he has held  since 1999, and still holds today, according to the Foundation’s 2014 tax form.

And it’s the ExxonMobil Foundation that has portioned out a total of $30.9m 1998-2014 to think tanks running climate denial campaigns.

Let us be clear:  contrary to media reports, ExxonMobil did not stop funding denial in 2008 – it might like you to think it did, but it’s still funding denial today.

According to Steve Coll in his book “Private Empire: ExxonMobil and American Power,

“Ken Cohen and his public affairs shop, in tandem with the K Street office in Washington, oversaw contributions to free-market advocates who published, spoke out, and file lawsuits to challenge policies designed to reduce greenhouse gas emissions or assess the long-term impact of global warming.”

To the public eye, Exxon’s “Public Information and Policy Research” section of its Worldwide Giving report, published every year on its website,  looked like the company was just giving cash to right wing think tanks as many corporations did.

In the early 2000s there are numerous grants that have descriptions indicating money dedicated to climate change work.  We saw this in the 2001, 20022003 and 2004 Exxon Worldwide Giving reports.

In 2003, ExxonMobil earmarked over $1 million dollars worth of grants for climate change and, in 2004,  listed over $1.6 million in climate specific grants among the $3.4 million given to groups who were engaged on the climate science and policy debate.

By “engaged” in the debate, we mean running full on climate denial campaigns.  These were the ExxonMobil-funded army of climate deniers.

For example,  in 2003, “Frontiers of Freedom” received two ExxonMobil grants, $95,000 for “Global Climate Change Outreach” and $50,000 for “Global Climate Change Activities”.

In 2004, there is a “Climate Change” grant for  $10,000 to Steve Milloy’s “Advancement of Sound Science Coalition” – the “junk science” organisation set up by Philip Morris’s PR companies APCO and Burston Marstellar to challenge the science of second hand smoke. Milloy then moved to challenging global warming, ozone depletion, etc.

alec-logo-sm

Also in 2004, The American Leglislative Exchange Council (ALEC) got $222,000 from ExxonMobil,  $137,000 of which was earmarked for climate change issues.  ExxonMobil is still funding ALEC today.

Others who were funded for climate change work that year were the George Marshall Institute, Heartland Institute, the Competitive Enterprise Institute, and the Committee for a Constructive Tomorrow (CFACT),  all organisations who are, to this day, running denial campaigns.

CFACT,  Heartland and some of the CEI staff are planning to head to Paris this year, where they’ll be working with leading Republican - “global warming is a the biggest hoax perpetrated on the American People”  - denier, Senator James Inhofe.

However, the following year, in 2005, things got strange.  The public version of Cohen’s ExxonMobil Foundation’s grants contained no descriptons – intead vague, anodyne explainations (e.g “General Support”), whereas the forms the Foundation submitted to the IRS contained more detail about the grants.  The public version is published in Exxonmobil’s Worldwide Giving Report, released each spring around the annual shareholders meeting, and officially filed with the IRS as a “990” form.

The 2005 990 lists a total of  $996,500 in grants described as specifically for climate change-related work.  The 2005 Worldwide Giving Report has none.

For example:

George Marshall Institute

The 2005 ExxonMobil IRS 990 Form lists $90,000 for "Climate Change & Energy".  The 2005 Worldwide Giving report lists $90,000 as “General Operating Support”.

CFACT

The ExxonMobil 990 for 2005 in the public Giving report lists $90,000 as “General Support” , whereas the 990 lists this grant as $90,000 for “Climate Change”.

The Competitive Enterprise Institute got $90,000 that year, listed as “General Operating support” in the public report, but specified as “environmental programs” in the 990.    The following year, the CEI produced a video – “Carbon Dioxide is our Friend”  that caused such an outcry, ExxonMobil had to drop funding altogether.

ALEC

The ExxonMobil Foundation 990 lists two grants for climate, $80,000 for “Energy Sustainability Project (Climate Change)” and $21,500 for “Climate Change Environmental Outreach”

The 2005 Worldwide Giving report lists the $80,000 grant as “Energy Sustainability Project” without the climate paranthetical and another grant for $71,500 for “General Operating Support” which appears to be a sum of the $21,500 grant for climate outreach and  two grants totalling $50,000, listed in the 990 as “General Operating Support” and “Project Support.”

There is so much more.  But we must ask this question of Ken Cohen:

if you knew all the science, if you are such a stand for good science, why did the foundation you chair spend so much money on climate denial?

We have so many more questions:

  • Who,  specifically, at the ExxonMobil Foundation solicited and approved these grants?
  • Who annually reviewed the deliverables on the grants?
  • Who was the point of contact for the grantees?
  • Were the proposals coming in from NGOs like Heartland or Frontiers of Freedom or did you select or conduct outreach to those groups to set up these deals?

Coming next:  Lee Raymond and Rex Tillerson, Climate Hustle

Exxon knew about climate change threat since 1981: Exxon scientists tells all

Turns out ExxonMobil, one of the world’s worst climate polluters, has known about the dangers of climate change since 1981. Yet the oil giant continues to be a major funder of climate change denial today. The new evidence comes from reports and emails written by Lenny Bernstein, ExxonMobil’s top climate scientist, who worked for Exxon for 30 years. The documents, which speak directly about the dangers of global warming from CO2 emissions were released by The Union of Concerned Scientists, in a report called “The Climate Deception Dossier." Exxon has spent well over $30 million attacking climate change science since Bernstein’s first warning. As Suzanne Goldenberg wrote in the Guardian:

Exxon, unlike other companies and the public at large in the early 1980s, was already aware of climate change – and the prospect of regulations to limit the greenhouse gas emissions that cause climate change, according to Bernstein’s account. National Academy of Science describing a consensus on climate change from the 1970s.

While we have known that Exxon was responsible for opposing climate change solutions and funding climate denial, now we know they knew the truth 27 years ago. Much like big tobacco did with the link between cigarettes and cancer, Exxon leadership has denied the harm the company has done long after the scientific evidence was clear. Incredibly, Exxon continues to play down their roll in climate change denial. In an interview with the Guardian, Exxon Spokesperson Richard Keil:

“rejected the idea that Exxon had funded groups promoting climate denial. “I am here to talk to you about the present,” he said. “We have been factoring the likelihood of some kind of carbon tax into our business planning since 2007. We do not fund or support those who deny the reality of climate change.”

Earlier this year, Greenpeace revealed that Exxon, along with other fossil fuel corporations like Southern Company, funded a notorious climate change denier named Willie Soon. In fact Exxon continued to fund Soon’s roundly debunked research well after the company promised Congress they would stop funding confusion on climate change in 2007. Exxon spent over $1 million on climate denial groups in 2014 alone.  

When Frackers Write the Laws, Everyone Loses

Andrew Cuomo

When the oil and gas industry gets to write the rules supposed to govern them, public health and the public good are left by the wayside. Unfortunately that is exactly what is happening with the regulation of hydraulic fracturing in New York and other states.

In New York, Governor Andrew Cuomo’s administration has been accused of conspiring with the fracking industry to develop regulations that limit the states ability to oversee fracking.

Documents recently uncovered by Environmental Working Group show that industry representatives were given drafts of the state’s proposed regulations before they were released to the public.  Industry representatives then used the privileged information to lobby against commonsense rules, like testing for radioactivity in waste-water.

In other states, like Ohio, fracking laws written by corporate front groups like the American Legislative Exchange Council (ALEC) have already been passed.

Currently, the major federal environmental laws regulating hazardous waste, air pollution and water pollution all have significant loopholes and exemptions for fracking. This is because the fracking industry has fought hard to keep regulation at the state level, where it is easier to influence and harder to enforce. As a recent report by the OMB Watch illustrates, state laws, many of which may have been written by the fracking industry, have failed to protect public health.

For more on the environmental, public health, and community impacts of fracking, see Greenpeace’s recently updated fracking page.

We don’t want the oil and gas industry writing the laws that are supposed to regulate them.

Here's why:

The fracking industry does not have the health of the public in mind. As Josh Fox’s latest video discusses, the oil and gas industry continues to publicly deny that fracking leads to poisoned water wells, though internal industry documents show that they have acknowledged and attempted to address the problem (unsuccessfully). The industry has even deployed military personnel and tactics against Pennsylvanians, which one company executive referred to as “insurgents.” Frackers want cheap access to the hydrocarbons in the shale, which means externalizing environmental, public health, and community impacts.

The frackers don’t care about American jobs, the economy, or “energy independence.” One of the most popular talking points used by the oil and gas industry is summed up by the bumper sticker “drill here, drill now, pay less.” The idea being if we allow oil and gas corporations to exploit our land and water to extract fossil fuels, it will benefit the average citizen by lowering energy prices, reducing independence of “foreign” energy supplies, etc.  This is completely false, as Rex Tillerson, CEO of Exxon Mobil will tell you. Companies involved in fracking want to increase the price of natural gas by exporting it out of the country.  They want to sell it on an open market, to the highest bidder, no matter who that is.

The fracking industry’s short-sightedness hurts everyone involved, including themselves. When the fracking boom took off a few years ago, the oil and gas industry treated it like a gold rush. Companies like Chesapeake Energy put every dime they had into acquiring land and drilling wells, while taking out massive loans to finance the expansion. The frackers produced so much gas that gas prices dropped through the floor, to historically low prices. Right now, these companies are losing money and can’t even afford complete the wells they have already drilled. In Pennsylvania there are 5,000 wells awaiting completion, sitting idle, as their well casings deteriorate. Like the bankers responsible for the financial collapse, the fracking industry’s ravenous approach to drilling created a bubble, which the public will pay for with toxic water and a landscape ravaged by heavy industry.

ALEC CEO Lisa Nelson has a Climate Science Problem (VIDEO)

The third and final meeting of the year for the American Legislative Exchange Council (ALEC) just wrapped up in Scottsdale, Arizona, last week.

On the day of ALEC's board meeting, Greenpeace attempted to ask ALEC's board of directors and executives about climate change science. ALEC CEO Lisa Nelson was not keen on speaking to us.

ALEC has a long history of denying climate change. It continues to take payments from fossil fuel companies like Koch Industries, ExxonMobil, and Peabody Energy. It was part of the American Petroleum Institute's leaked plan to manipulate the public's trust in climate scientists, spelled out in an eerie memo from 1998.

The group even hosts privately-funded events where ALEC legislators are taught how to deny climate change science by public relations consultants who have ties to fossil fuel companies.

As for Lisa Nelson, she is on the board of a Libertarian think tank that promotes solutions to climate change. The Niskanen Center was named after the late co-founder of Charles Koch's Cato Institute, whose recent death led to an attempted coup of the organization by the Koch brothers. Some of Niskanen's staff are former Cato executives, who now support a carbon tax, perhaps the most viable policy solution to global warming. This has caused a rift between the Libertarian purists and the Koch network's hacks-for-hire, like Pat Michaels, the disgraced climatologist at Cato.

Since Ms. Nelson  has taken the helm of ALEC, she has lost over a dozen corporate members. Some of those companies--Google, SAP, and Shell--even condemned ALEC specifically for peddling doubt over climate change in their statements explaining why they have abandoned the lobbying group.

[UPDATE: Since publishing, ALEC was abandoned by American Electric Power (AEP), a major U.S. coal-burning utility that has even lent staff to help govern ALEC's anti-environment task force. AEP states that ALEC's interference with the US Environmental Protection Agency's Clean Power Plan is the reason they are leaving. AEP remains a member of the utility trade group, the Edison Electric Institute, itself a member of ALEC.]

Ms. Nelson has inherited a big problem. After decades of helping companies lie to legislators about climate change, the companies themselves and many of their front groups will no longer deny that humans are responsible for unnatural climate variability. But ALEC legislators have not received the memo, and if you ask them about climate change, they sound woefully uninformed. Almost as if they were paid to.

More to come on that.

 

Get Rich or Lie Tryin': Climate Hustler Marc Morano

If you've ever turned on the TV and seen a charismatic, boyish, conservative looking man yelling at scientists in an animated fashion, there's a good chance it was Marc Morano.

Marc's new movie, Climate Hustle, is slated for release during global climate change negotiations next month. As in past years, Marc Morano will be among a contingent of a dying breed of science deniers attending the COP with the simple intention of interference.

Smile and Lie

Having met Marc before, I know what it's like to look into the eyes of someone who is paid to misrepresent truth with confidence, and attack my natural hesitation to call out his dishonestly.

Last June, at The Heartland Institute's tenth climate denial conference--a desert of true climate science expertise--I recorded my conversation with Marc. At minute 2:45 in the recording of our talk, he pulls a classic move. Listen to him pull a a double-layered lie, baiting me to confirm that 2014 was the hottest year on record, then attacking me for saying yes.

In fact, scientists say that 2014 was the hottest year on record, according to a study by NASA and NOAA, as reported worldwide by BBC, TIME, The New York Times, The Guardian, The Weather Channel. But Marc knows what the Tobacco industry discovered in the early 20th Century: the facts don't matter.

Even though I was right, Marc laid into me, seeing an opportunity to reference a controversy that he himself helped fabricate. His intention was to make me question myself, and thus appear uncertain and discredited to anyone reviewing our conversation. The actual content of our conversation matters much less than the aesthetic. As a current showman and former salesman, Marc gets that. 

To find Marc's weaknesses, an examination of his rapid-fire claims is needed. You hear him say NASA retracted the statement (not true), and claim that AP had to pull down a story. In reality, The AP clarification statement was not a retraction, and it did not reverse the conclusion of the NASA/NOAA study. Nor did it disprove decades of scientific evidence that human-caused climate change is happening, a conclusion Marc hopes to help the audience jump to.

If you even bothered to read this far, you see the infuriating advantage that Morano has. A lie, or a half-lie, takes only a few seconds to say. It can take a long time to untangle. By then, Marc has already moved on to his next line - trying to debunk each inaccurate claim as it happens would be a mistake. It would do nothing to clarify the facts to an observer unfamiliar with the science of climate change.

That's where long-term documentation comes into play, and that's where Marc Morano's disinformation train loses steam.

Morano's Group Tied to Investigation of ExxonMobil's Climate Science Denial

After decades of financing political groups to attack the science of climate change and the scientists conducting the research, ExxonMobil is embroiled in scandal.

This follows revelations from InsideClimate News and the Los Angeles Times that Exxon not only recognized climate change as fact, and its root in fossil fuel use, but spent millions on scientific studies of our global climate system. After Exxon buried the evidence and waged an advertising and public relations campaign to deny the science, the company coordinated and financed several groups to confuse the public.

One of these groups is Marc Morano's employer, the Committee For A Constructive Tomorrow, or CFACT, which pays him a $150,000 annual salary. CFACT and Exxon, along with Chevron, coal utility Southern Company and a number of other front groups forged a plan in 1998 at the American Petroleum Institute, a plan they continue to follow in 2015.

The "Global Climate Science Communications Action Plan" involved placing scientists who appeared independent at these front groups, financed by coal, oil, car and other industrial corporations to make public relations sound like science to reporters and the public they report to.

Morano was at a critical intersection of the strategy: he worked in the office of Senator James Inhofe (R-OK), who remains an outright denier of global warming. Morano's poisonous words are still parroted by Senator Inhofe at every opportunity, who loves to pretend that global warming is disproved every time it snows outside.

Morano and Inhofe have capitalized on America's scientific ignorance. While public relations consultants like Morano continue to lie to the public, policymakers like Inhofe are cleared to continue putting polluters before people in Congress, siding with oil and coal companies paying for their elections instead of the people they are elected to represent.

Will the Climate Hustler Go Down with ExxonMobil?

The future for Marc Morano and the rest of the cast of climate deniers is uncertain. The New York Attorney General issued a subpoena to the oil giant, initiating a process that could eventually implicate people like Marc. Congress and presidential candidates alike already have their eyes on ExxonMobil, which could lead to more unearthed evidence that Exxen knew it was deceiving the public in a false manner.

If we bump into Marc in Paris this December, for the next round of global climate negotiations, we'll be sure to ask how he feels about the unfolding lawsuits.

Investigators at DeSmog have more on Marc Morano and his upcoming movie, Climate Hustle.

Carly Fiorina avoids questions on Climate Change in Oklahoma City

Carly Fiorina refuses to answer questions about her stance on climate change in Oklahoma City on September 29th. Fiorina has said wildly innacurate things about climate change science in the past.

Tags: ,

$830,000 Dirty Dollars Fuel the Ohio Energy Mandates Study Committee

A wolf pack of in-state utilities and out-of-state petrochemical billionaires has attacked Ohio's clean energy law, threatening to kill clean jobs and wreak further damage on the environment.  

This attack is led by Ohio state Senator Bill Seitz (R), who five years earlier voted for the law, but after accepting dirty energy money compared the law to Stalinism.   The latest step to stall and dismantle clean energy incentives is the so-called "Energy Mandates Study Committee," or "EMSC." The EMSC was established after previous failed attempts by Sen. Seitz and other Ohio Senators to repeal or weaken the clean energy law.

The EMSC's recent decision to indefinitely stall laws promoting clean, efficient energy and the jobs they produce, is a power grab by coal utilities paying dropping campaign contributions in exchange to the gutting pollution-free clean energy jobs in Ohio. 

A review of Ohio campaign finance data reveals some of the money behind these politicians' attack on successful clean energy incentives:

Quid Pro Coal: Dirty Energy funding to Ohio politicians on the "Energy Mandates Study Committee"

Data courtesy The National Institute on Money in State Politics - FollowTheMoney.org

Ohio Politician

ALEC?

Utility Industry

Coal Mining

Oil & Gas

TOTAL 

Rep. Ron Anstutz X $83,100 $35,200 $90,686 $208,986
Sen. Bill Seitz X $79,125 $25,350 $20,425 $124,900
Sen. Cliff Hite X $50,085 $2,990 $64,855 $117,950
Rep. Kristina Roegner X $62,950 $2,150 $28,400 $93,500
Sen. Troy Balderson X $43,400 $2,450 $30,200 $76,050
Sen. Bob Peterson   $31,650 $3,600 $14,850 $50,100
Rep. Christina Hagan X $24,280 $2,050 $21,900 $48,230
Rep. Louis W. Blessing, III X $37,578 $1,200 $3,350 $42,128
Rep. Jack Cera   $11,000 $1,350 $9,200 $21,550
Rep. Mike Stinziano   $16,150 $0 $2,700 $18,850
Sen. Sandra Williams   $14,700 $500 $250 $15,450
Sen. Capri Cafaro   $12,200 $1,000 $0 $13,200

GRAND TOTAL

 

$466,218

$77,840

$286,816

$830,874

 

ALEC, Clean Energy, and Rigged Markets

The EMSC is stacked with politicians linked to the American Legislative Exchange Council (ALEC), the corporate bill-mill whose state legislator members help dirty energy lobbyists forge laws rolling back clean energy incentives. Some of ALEC's top "private sector members" include Koch Industries, ExxonMobil, Peabody, and Duke Energy.

At recent ALEC meetings, many of these companies sent their lobbyists to rub elbows with state politicians and create template laws in meetings closed to the public. ALEC facilitated the creation of several model bills intended to trip up the booming clean energy industry.

Legislators violate ALEC's core mission of promoting "free markets," giving their fossil fuel sponsors a pass and attacking incentives for their clean competitors at the expense of human health, clean air, clean water and a stable climate. ALEC's cookie-cutter attacks on clean energy have taken various shapes in Ohio, North Carolina, Kansas and a dozen other states.

Quid Pro Coal - What Lobbying Looks Like

Public emails recently published by Energy & Policy Institute show Sen. Seitz recruited help from utility lobbyists as he crafted SB 58.

The utilities gave the bulk of $466,218 to 12 politicians on Sen. Seitz's committee, documented above. This includes companies directly coordinating with Sen. Seitz, according to his emails.

Ohio utility companies -- FirstEnergy, American Electric Power, Duke Energy, NiSource, AES subsidiary Dayton Power & Light, and the Ohio Rural Electric Cooperatives (OREC) -- were directly solicited for input on Seitz's clean energy freeze bill, SB 58, a placeholder bill that preceded Sen. Seitz's study committee. See this timeline, courtesy of Energy & Policy Institute.

Ohio Rural Electric Cooperatives is part of a massive consortium of smaller-scale electric co-ops called the National Rural Electric Cooperative Association (NRECA). NRECA is the top contribution to national politicians among all dirty energy interests, even outspending Koch Industries PAC. NRECA's Ohio affiliate gave Sen. Seitz $4,250 in 2012. The next year, OREC lobbyists helped write Sen. Seitz's bill, SB 58, telling a Seitz staffer, "As we discussed,nbsp;attached is suggested language for inclusion in SB 58 with slight modifications."

No such opportunities were provided to clean energy advocates in communication with Sen. Seitz, including several small businesses, the Sierra Club and affiliates of unions like the Steelworkers and AFL-CIO. 

Seitz repeatedly dismissed an Ohio State University study, commissioned by Ohio Advanced Energy Economy (OAEE), a group of Ohio businesses advocating for clean energy in Ohio. OAEE President Ted Ford warned Senator Seitz in a letter:

"[W]e can report that the results [of SB 58] are worse for ratepayers than we initially thought. The Ohio State University Study (version 2.0) finds that the bill is a massive giveaway to Ohio utilities, and would cost consumers almost $4 billion between now and 2025. The study also finds the standards have already saved Ohioans 1.4% on their electric bills."

A handwritten note on the letter, apparently written by Senator Seitz, says "more complete fabrications from people with zero credibility." The letter and handwritten commentary were circulated by a Seitz staffer to lobbyists at Duke Energy, American Electric Power, First Energy and others.

Seitz shot back a letter to OAEE and the Ohio Sierra Club, loaded with questions attacking the credibility and relevance of their data, also sourced from the Ohio State University Study. 

It turns out, Sen. Seitz prefers his data from out-of-state universities, financed by none other than Kansas billionaire Charles Koch.

Koch University, Inc. - Utah State University

Ohio's coal-burning utilities aren't the only interests helping Seitz behind the scenes. The ALEC senator's study committee relied on data using dishonest measurements from professors at Utah State University (USU) in a department that has taken over $1.6 million from Charles Koch since 2005. USU is among the Charles Koch Foundation's top-funded universities.

It begs the question: Why would Ohio politicians look to Utah professors, financed by a Kansas billionaire, for the data on Ohio's clean energy and efficiency efforts?

The Koch-funded Institute for Political Economy at USU has produced a series of reports that give politicians the bad data needed to attack clean energy. The Koch professors are USU, like the Suffolk professors before them, appear to be intentionally misleading. Foundations affiliated with Koch Industries have backed these Utah professors in identical attacks on renewable energy standards, in Kansas and North Carolina.

Disproved data aside, USU professor Randy Simmons hid his financial conflicts of interest in a national op-ed for Newsweek. 

These aren't the only Koch-funded professors stepping up to the plate to bat against wind. Before Utah, it was the Koch-funded Beacon Hill Institute at Suffolk University. And recently, Kansas University Professor Art Hall was caught taking payments from Koch to study the Kansas renewable energy standard, not long before he told the Kansas legislature to erode the incentives. Hall's previous job: Koch Industries' chief economist.

Koch Industries' executives are pushing "fake it till you make it" into the unknown.

Why the Freeze Makes Zero Sense

It's not the affiliations that matter so much as the false data and backwards hype involved.

The American Wind Energy Association (AWEA), the U.S. wind energy trade association, has revealed basic flaws in all three of these Koch-funded professors' reports out of Utah State University. AWEA's Michael Goggin:

Instead of only going back to EIA’s 2013 renewable cost estimates like they did in their Kansas report, in their Ohio report they go back to 2008 cost data to develop their estimate of how the cost of wind energy compares against alternatives.

No explanation is provided for why they did not use EIA’s more recent 2015 and 2014 data, which show that wind energy imposes no net cost relative to conventional sources of energy even after removing the impact of federal incentives. Of course, the authors could have also used recent data from real-world market prices and found that wind energy provides significant net benefits for consumers, as we did above. Instead, using obsolete data allows them to miss how the cost of wind energy has fallen by more than half over the last five years, as documented by both government and private investor data.

Jobs, lower energy bills, less wasted energy...frozen by Senator Seitz

Samantha Williams at Natural Resources Defense Council surveys the data that Senator Seitz refuses to accept:

As of 2013, Ohio was home to over 400 advanced energy companies that employed over 25,000 Ohioans and was leading the country in the number of facilities manufacturing components for wind technology and second in the number of solar equipment providers. A report by the Pew Charitable trusts shows Ohio attracted $1.3 billion in private clean energy investment from 2009 to 2013. Similarly, Environmental Entrepreneurs (E2) reported that, just prior to the passage of the SB 310 clean energy freeze, Ohio's clean tech economy had grown to support 89,000 jobs.

Unfortunately, much of that hard-earned momentum was a casualty of the freeze as well as HB 483, which basically tripled setbacks for wind turbines and made future commercial-scale development unviable.The renewable sector is particularly lagging, in the E2 report showing a scant 1.5 percent job growth in Ohio far lower than the national wind and solar rate.

Pancake Politics: They Liked this Law in 2008

Sen. Seitz voted along with a large majority of Ohio lawmakers in 2008 to pass the clean energy law. Five years later, Seitz was comparing the clean energy law to "Joseph Stalin's five-year Plan." 

Ohio is in the midst of a fossil-fueled flip-flop.

Exxon's decades of advertising against climate change science

Exxon's response to news the US would dump the Kyoto Protocol, 2001. 

This week, Inside Climate News has published some new revelations about one of the world’s biggest oil companies: that scientists working for Exxon knew about climate change as early as 1977. 

Exxon’s own scientists conducted an extensive research program on climate change and "The Greenhouse Effect", running complex CO2 monitoring experiments and publishing peer-reviewed papers, because the company was deeply interested in this emerging threat to its core business, oil, and ultimately the company's survival. There is now no doubt that Exxon has known about the science and the risks of global warming for decades.

The news will perhaps be of great interest to those lawyers who successfully prosecuted the tobacco industry, which hid its knowledge of the science around tobacco’s addiction, and the impact of second hand smoke.

Exxon Advertising Fully Contradicted Exxon Scientists

Because, despite having this breadth of knowledge within its walls, and for many years after these climate science programs were run at Exxon, the company has spent years and millings of dollars funding climate deniers and think tanks who attack the scientific consensus, spreading doubt and uncertainty. Greenpeace has collected data on Exxon's campaign of climate denial for decades. Our ExxonSecrets project and database now shows that has spent nearly $31 million since 1998 funding think tanks and campaigns against the climate science consensus and climate policy progress. 

For decades, Mobil ran a weekly “advertorial” or "op-ad" on the opinion pages of the New York Times and other papers, ads that continued after Mobil merged with Exxon in 1999. The story of how Mobil managed to secure advertising space on the editorial page of the New York Times and why they did so is another story.

We at PolluterWatch have collected an archive of these ads from the 1970's to 2004. In light of the recent revelations about the company’s early understanding of the issue, they’re worth re-examining. The ads on global warming in particular set out the history of the companies’ campaign against both climate action and the science. 

THE MOBIL ADS

In the lead up to the Kyoto Protocol negotiations, Mobil, a prominent member of the Global Climate Coalition, was leading the charge on the “it’s not global” message calling for developing countries to be included in emissions reduction targets.

Mobil focused on all the arguments against action on climate change that we still hear today. It claimed that developing country emissions were not addressed (the “blame China” argument). It said the climate models can’t be trusted. It called for more research. And it questioned the veracity of climate science. This argument later became the mantra of Republicans and industry opponents of international climate action, turning into a “blame China” campaign that stalled international action for years.

THE EXXONMOBIL ADS

On December 2 1999, the first of the newly-merged ExxonMobil company ads appeared in the New York Times, announcing the merger.

And just one week later, on December 9, 1999, the merged ExxonMobil picked up the decades-long New York Times ad campaign with an ad titled: “Tomorrow’s energy needs”, emphasizing of course the plentiful global supply of fossil fuels, ExxonMobil’s preferred energy source. ExxonMobil is still running this argument today, using outdated, business as usual IEA scenarios to emphasize its point, and ignoring any of the IEA's “new policy” scenarios. Interestingly, the new revelations by Inside Climate News show that in the 1970s, Exxon was thinking well beyond oil for a spell, doing advanced research in solar power for example.

The Chairman and CEO of the merged giant ExxonMobil was Lee Raymond, who had worked for Exxon since the 1960s. Raymond in fact chaired the American Petroleum Institute’s climate change committee, and twice chaired the API itself. Raymond was a hardened climate science denier, and his views were strongly reflected in a new turn in the company’s ads. Whereas Mobil had called for more research, and put the blame on developing countries, ExxonMobil embraced those arguments, but turned to outright denial.

On March 16, 2000, ExxonMobil’s ads continued the onslaught against the Kyoto Protocol and climate science with “Do no harm” that argued a similar line to the “coal will solve poverty” pitch we hear from Peabody Energy today:

 

 

 

“…for most nations the Kyoto Protocol would require extensive diversion of human and financial resources away from more immediate and pressing needs in health care, education, infrastructure, and, yes, the environment—all critical to the well-being of future generations.”

ExxonMobil went on to advocate a “strong focus on scientific understanding” around climate change and proposed policies “that have the potential to make significant longer-term reductions in emissions, if they are needed.” 

The ad finished with this: “Although it is hard to predict what the weather is going to be this weekend, we know with certainty that climate change policies, unless properly formulated, will restrict life itself.”

A week later, on March 23, 2000, ExxonMobil’s ad, “Unsettled science” focused on a 1996 study on temperature and climate in the Sargasso sea. At the company AGM in May that year Lee Raymond gave a presentation arguing the study showed how past temperatures appeared warmer than today, long before people began burning fossil fuels.

 

 

 

"So the issue isn't only: is the earth warming, but why is it warming," Raymond told the meeting.

In a letter in response to ExxonMobil’s use of his work, the author of the study, Dr Lloyd Keigwin, wrote:

"I believe ExxonMobil has been misleading in its use of the Sargasso Sea data. There's really no way these results bear on the question of human induced climate warming…I think the sad thing is the a company with the resources of ExxonMobil is exploiting the data for political purposes."

ExxonMobil then moved to a touch of greenwashing, a prominent feature of many of its Op Ads. In “The Promise of Technology” the company emphasized its push to explore new technology, especially it project on hydrogen/petroleum cars, research that kept a focus on cars at least in part powered by Exxon’s climate-changing product, which hasn’t produced any results, and which has since been surpassed by the development of electric cars. Yet it still managed to keep a question mark over the science of climate change with this line: “Climate change may pose legitimate long term risks.”

 

 

XOM 2000 Mar 30 NYT: the promise of technology (PDF)
XOM 2000 Mar 30 NYT: the promise of technology (Text)

 

October 28, 2000 – ExxonMobil launched an attack on the precautionary principle with “Unbalanced caution”

 

 

 

In November 2000, Republican George W Bush won the US elections. Three days before his inauguration, in January 2001 Exxon's “An Energy Policy for the New Administration,” urged caution on energy issues, arguing: 

Regarding climate change policy, the unrealistic and economically damaging Kyoto process needs to be rethought....Alternative energy sources such as solar or wind will not become significant until well after 2020.”   

(Note: in 2014, renewable sources of energy accounted for about 10% of total U.S. energy consumption and 13% of electricity generation.1 Globally, in 2013 renewables accounted for almost 22% of global electricity generation, a 5% increase from 2012, according to the IEA).

 

 

 

On 28 March, 2001, EPA head Christine Tod Whitman announced the US would not implement the Kyoto Protocol. Just over a week later, on April 10, 2001 ExxonMobil’s ad lauded the decision: Moving Past Kyotoslammed the Protocol, saying it was “too much too soon,” “tried to force technological change”, “failed to include developing countries” and was “fatally politicized.”

 

 

 

The ad’s companion the following week “…to a sounder climate policy” called for more research on climate change, an argument became the central plank of the Bush administration’s climate change policy.

 

 

XOM 2001 April 17 NYT: ...to a sounder climate policy (PDF)
XOM 2001 April 17 NYT: ...to a sounder climate policy (Text)

 

In June 2001, President Bush gave his famous Rose Garden speech on climate change, saying, in very similar words to Exxon’s, that Kyoto was “fatally flawed in fundamental ways” and then set out the same argument as Exxon – and Mobil – had been running since the mid-90’s: that big developing countries such as China and India were not part of Kyoto therefore it wouldn’t work. This remains the mantra of recalcitrant developed country nations today.  

In August 2001, Exxon’s ad “Sifting and winnowing”, while not directly mentioning climate change, argued that technological advances in energy were not progressing fast, and that the government should not give subsidies to new technologies – they had to stand on their own two feet.  

 

 

XOM 2001 Aug 2 NYT: Sifting and winnowing (PDF)
XOM 2001 Aug 2 NYT: Sifting and winnowing (Text)

 

“..it’s important that business and government leaders not pretend that we know enough to force our energy future to conform to some predetermined vision. Nor should some sources be subsidized, thereby masking their true costs and true consumer preferences.”

(Today, the fossil fuel industry receives around $37.5 billion a year in subsidies from the US Government).

In October 2002, Exxon was still questioning the science. It's op-ad “Managing Greenhouse Gas Emissions” starts with that very question: 

“It is our view that better scientific understanding of climate change, human influence on it, and the associated risks and possible consequences are needed.”

While the ad went on to emphasize what the company was doing about energy efficiency, and reluctantly accepted the problems with climate change: 

“Doing nothing is neither prudent nor responsible, but the same may be said of rash action.”

January 2004: “Directions for Climate Research” Here, ExxonMobil outlines areas where it deemed more research was necessary, such as “natural climate variability, ocean currents and heat transfer, the hydrological cycle, and the ability of climate models to predict changes on a regional and local scale.”

 

 

XOM 2004 Jan 21 Climate Research Directions (PDF)
XOM 2004 Jan 21 Climate Research Directions (Text)

 

January 2004: The “Weather and climate” ad correctly stated that weather and climate are different, but again, the ad emphasizes the range of uncertainties about climate change. The list is a litany of climate denier arguments at the time (many of which are still used today), including the influence of the sun (led by the Smithsonian Institute’s "Willie" Wei Hock Soon, whose work was being funded by ExxonMobil at the time). 

 

 

XOM 2004 Jan 22 NYT: Weather and climate (PDF)
XOM 2004 Jan 22 NYT: Weather and climate (Text)

 

“In the face of natural variability and complexity, the consequences of change in any single factor, for example greenhouse gas emissions, cannot readily be isolated, and prediction becomes difficult... Scientific uncertainties continue to limit our ability to make objective, quantitative determinations regarding the human role in recent climate change, or the degree and consequence of future change.”

We don’t have any more of these ads after 2004. But they continue today.

In 2005, Lee Raymond retired as CEO and Chairman of ExxonMobil. During his time in this role, the company had funded climate denying think tanks to the tune of $18,593,923, with the highest year of giving that year, in 2005, at $3.47 million. Science writer Chris Mooney outlined some of that funding in Mother Jones.

The following year, with new CEO Rex Tillerson at the helm, ExxonMobil began dropping its funding of some of these groups, saying in its May 2008 annual report that it was would no longer fund groups “whose position on climate change could divert attention from the important discussion on how the world will secure the energy required for economic growth in an environmentally responsible manner."

Indeed it did drop some of that funding, and it fell back to around $800,000 in 2013, but rose again to $1.8m in 2014, after a $1m grant to the Chamber of Commerce Foundation.

ExxonMobil’s paying of climate denial campaigns may have waned since Raymond’s term, but Tillerson is still campaigning against the solutions. At the company’s AGM in May 2015, he repeated his view that renewables are not economic, saying "we choose not to lose money on purpose." 

But he also repeated the same mantras seen over the decades: that the models weren’t very good, and that it would be difficult for the world to meet aggressive emission reduction targets. Technology, he said, can help deal with rising sea levels or changing weather patterns "that may or may not be induced by climate change." 

Willie Soon's Climate Denial: Southern Company Caught Polluting Science

The Southern Company is not only polluting the environment with carbon and other dangerous emissions -- it's also polluting the debate over climate policy by funding bad science. Photo: National Geographic.

Written by Sue Sturgis. Crossposted with permission from Facing South, the online magazine of the Institute for Southern Studies.

Last week Fortune magazine named the Southern Company a top utility for the sixth year in a row, citing its "wise use of corporate assets" and "social responsibility." The nation's fourth-largest electric utility is headquartered in Atlanta and serves more than 4.4 million customers in the South through its subsidiaries Alabama Power, Georgia Power, Gulf Power and Mississippi Power.

But the good press was soon followed by bad: Two days after Southern received Fortune's honor, the news broke that Greenpeace and the Virginia-based Climate Investigations Center obtained documents through a Freedom of Information Act request revealing that the company was the leading funder of a controversial scientist whose work has been used to raise doubts about the overwhelming scientific consensus that human activity is causing climate change in order to stall regulatory action. The Southern Company is the top carbon polluter among U.S. utilities and the eighth-biggest in the world, according to Carbon Monitoring for Action.

The documents show Southern provided more than $400,000 between 2006 and 2015 to fund research by and part of the salary of Wei-Hock "Willie" Soon of the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics -- more than a third of Soon's total funding. In return, Soon and Harvard-Smithsonian gave the utility the right to review his scientific papers before publication while promising not to disclose the company's funding without its permission. Other contributors to Soon's work revealed in the documents include oil and gas giant ExxonMobil and the American Petroleum Institute -- corporate funding sources that in some cases Soon failed to disclose in violation of journal policy.

The Smithsonian has asked its inspector general to review Soon's ethical conduct. In addition, three U.S. senators -- Edward Markey (D-Mass.), Barbara Boxer (D-Calif.) and Sheldon Whitehouse (D-R.I.) -- sent 100 letters to fossil fuel companies including Southern, trade groups and other industry organizations seeking to unearth the extent of what they call "climate denial-for-hire programs."

"We've known for many years that the tobacco industry supported phony science claiming that smoking does not cause cancer," said Boxer, ranking member of the Environment and Public Works Committee. "Now it's time for the fossil fuel industry to come clean about funding climate change deniers."

Soon, an aerospace engineer whose work has depended heavily on funding from fossil-fuel interests, has promoted the hypothesis that the sun causes climate change, making him a favorite of the climate change denial crowd. He has served as an adviser to various denialist think tanks and has spoken at denialist conferences.

Soon's scientific work has long been controversial, with a widely criticized 2003 study he co-authored with astronomer and fellow climate change denier Sallie Baliunas leading to theresignations of several editors who were involved in the journal's peer-review process. The publisher eventually admitted that the flawed study should not have been published.

Scientists have pointed out various weaknesses in Soon's work, such as misinterpreting other scientists' data and relying on obsolete information for analyses. Some have noted an even more fundamental problem: Soon's claim that any evidence of a sun effect means carbon dioxide is not driving climate change. For example, in a 2009 article titled "It's the Sun, Stupid!," Soon wrote that because he has assembled evidence supporting the hypothesis that the sun causes climatic change in the Arctic it "invalidates the hypothesis that CO2 is a major cause of observed climate change."

Gavin Schmidt, a climate scientist with the NASA Goddard Institute for Space Studies and Earth Institute at Columbia University, critiqued Soon's claim at Real Climate:

But this is a fallacy. It is equivalent to arguing that if total caloric intake correlates to weight, that exercise can have no effect, or that if cloudiness correlates to incident solar radiation at the ground, then seasonal variations in sunshine are zero. The existence of one physical factor affecting a variable in a complex system says nothing whatsoever about the potential for another physical factor to affect that same variable.

Paying to turn doubt into 'conventional wisdom'

The Southern Company has long been involved in efforts to mislead the public about climate change and to block regulatory action to curb greenhouse gas emissions.

In 1998, as the United States was considering signing the international Kyoto Protocol treaty to limit global greenhouse gas emissions, Southern was part of an initiative called the Global Science Communications Team that brought together industry, public relations and think tank leaders to devise a plan to confuse the public about the state of climate science.

The company's representative on the team was research specialist Robert Gehri, who was also Soon's contact at the utility.

Though the Kyoto-era communications effort was supposed to be secret, a memo from the group written by an American Petroleum Institute representative became public. It said "victory" would be "achieved" when industry leaders, the media and average citizens "understand" uncertainties in climate science, and when recognition of uncertainties becomes part of the "conventional wisdom."

The draft plan called for spending $5 million over two years to "maximize the impact of scientific views consistent with ours on Congress, the media and other key audiences," the New York Times reported:

It would measure progress by counting, among other things, the percentage of news articles that raise questions about climate science and the number of radio talk show appearances by scientists questioning the prevailing views.

While the United States signed the treaty that November, the Clinton administration did not submit it to the Senate for ratification. The Bush administration rejected it altogether three years later.

A decade after its efforts to block U.S. participation in the Kyoto Protocol, the Southern Company had become the nation's top lobbyist on federal legislation to address climate change by creating an emissions trading plan, which it opposed. A 2009 investigation by the Center for Public Integrity found the utility had nearly twice as many climate lobbyists as any other company or organization. While the House of Representatives approved the bill, it was defeated in the Senate.

More recently, Southern deployed its lobbying power to block carbon emission limits for power plants proposed by the Obama administration. The Environmental Protection Agency plans to finalize the carbon regulations this summer, but they're now being challenged in court by 12 states and a coal mining company.

In 2013, as the administration was preparing to roll out the rules, a lobbyist with a utility consortium told The Atlanta Journal-Constitution that the Southern Company devotes more resources to lobbying than most utility companies and is "very active in pushing its point of view." Indeed, the nonpartisan Center for Responsive Politics classifies the company as a "heavy hitter" for its generous spending on lobbying (over $12 million in the 2014 cycle alone) and campaign contributions (over $1.4 million in 2014, with most of that benefiting Republicans).

Southern's campaign contributions have helped promote climate science denial in Congress. The top recipient of contributions from the company's PAC and employees in the 2014 campaign cycle was Sen. David Perdue (R-Ga.), who is part of what Climate Progress has dubbed the "Climate Denier Caucus." Perdue has accused the EPA of "overreaching" in its efforts to address climate change and has echoed the line Southern has pushed, saying that "in science, there's an active debate going on."

And Perdue's not the only leading recipient of Southern's political support to help spread the questionable scientific talking points the utility has paid for: Rep. Gary Palmer, an Alabama Republican who received $18,000 from the company's PAC and employees in the 2014 cycle, last year told WATE that science "says global climate change is more a function of nature and solar activity than it is anything man does."

Chalk it up as yet another "victory" for a company that last year raked in $2 billion in profits.The Southern Company is not only polluting the environment with carbon and other dangerous emissions -- it's also polluting the debate over climate policy by funding bad science. Photo: National Geographic.

How ALEC and Exxon Secretly Fracked North Carolina

Former EPA Administrator Michael Leavitt speaks at an ALEC event sponsored by ExxonMobil, among other dirty energy interests and Fortune 500 companies. (AP Photo/Elaine Thompson through Bill Moyers.com)

Remember that controversial law last year, legalizing fracking in North Carolina after being vetoed by the state's governor? The law bears tell-tale signs of being written by the American Legislative Exchange Council (ALEC), a corporate front group with ties to the fracking industry.

Like the Exxon-backed fracking loopholes in Ohio and numerous other states, the new North Carolina law contains the same "trade secrets" provisions that ensure the public will not have the right to know which chemicals gas frackers are pumping underground to retrieve shale oil and gas. The "trade secrets" provisions are key to ALEC's model bill in order to allow Exxon, Shell, Duke Energy and other ALEC member companies to more quickly extract, pipe and burn gas without having to bother with pesky transparency laws.

Here's a list of NC ALEC legislators who co-sponsored the bill legalizing fracking: S820 or HB1052 -- the so-called "Clean Energy and Economic Security Act"

  • Sen. Tom Apodaca
  • Sen. David Rouzer -- member of ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force, which created the frack fluid disclosure loophole bill with internal sponsorship by ExxonMobil.
  • Rep. Mike Hager
  • Rep. Tim Moffitt
  • Rep. Fred Steen -- ALEC's State Chairman in NC

Rep. Fred Steen co-sponsored the House version of the so-called "Clean Energy and Economic Security Act." Steen was ALEC's State Chair in North Carolina, and his job is to ensure ALEC models are introduced and, ideally for ALEC, passed. Rep. Steen was the only state legislator serving as State Chair in North Carolina (other states often have multiple legislators serving as co-chairs), and according to ALEC's tax forms, his position implies the following responsibilities (emphasis mine):

State Chairmen duties shall include recruiting new members, working to ensure introduction of model legislation, suggesting task force membership, establishing state steering committees, planning issue events, and working with the Private Enterprise State Chairman to raise and oversee expenditures of legislative 'scholarship' funds.

As ALEC's state chairman in NC at the time of this vote, Rep. Steen appointed a "Private Sector Co-Chairman" to help oversee ALEC activity in NC. In this case, Rep. Steen worked with North Dakota lobbyist Joel Gilbertson, who represents clients like AIG, PhRMA, and Crop Life America (a front group for pesticide and chemical fertilizer interests). Rep. Steen was listed on ALEC's website as its State Chairman since at least late 2008, suggesting that he has been re-appointed to that position at least once--a term lasts two years.

Ironically, co-sponsoring Rep. Mike Hager has been asked about his role in ALEC before, telling the Charlotte Business Journal that, "I'm not a big fan of model legislation." Apparently, keeping toxic chemicals secret from constituents is something Rep. Hager is a big fan of, in which case ALEC models are pretty useful. Rep. Hager has received $15,500 from oil, gas and electric utility interests in this election cycle, on top of $3,250 from his first successful election bid in 2010. One of the utilities donating to Rep. Hager is Duke Energy, his former employer, which operates natural gas pipelines that deliver to over 500,000 customers and is expanding gas generation at its power plants.

North Carolina's fracking loophole law has drawn attention from around the country, including a statement of support from Republican presidential candidate Mitt Romney. The new NC law barely overturned a veto by former Gov. Beverly Perdue, in a heartbreaking twist involving one Democratic legislator being bought out at the last minute and another accidentally voting in favor of the bill and refused the opportunity to correct her vote, something that is commonly acceptable when such a mistake is made. The Charlotte Observer explains:

Rep. Becky Carney, a Democrat from Mecklenburg County who opposes fracking, pushed the wrong button and accidentally voted with Republicans to override the veto. A maneuver by Wake County Republican Paul “Skip” Stam prevented her from changing her vote, giving the GOP a historic one-vote margin of victory. "It was a huge mistake,” Carney said afterward. “I take full responsibility.” Democrats denounced Stam’s quick parliamentary maneuver as a dirty trick that resulted in the passage of a landmark energy overhaul that could create a natural gas production industry in the state. [...] Carney said it was the first time in her 10-year legislative career that she pushed the wrong button on a vote. Mistaken votes are not uncommon and letting lawmakers change their votes is routine practice in the state legislature.

This local news clip posted by the Voter's Legislative Transparency Project, which tracks ALEC activity in North Carolina, includes more on Rep. Carney's error:

Syndicate content

Anti-Environmental Archives

Connect

Keep In Touch

FacebookTwitterYouTubePolluterWatch RSS


Sign up for
POLLUTERWATCH News