denial

Senator Inhofe gloats over Google funding, raises money off protests

James Inhofe, the Senator from Oklahoma, is one of the most outspoken and bombastic deniers of climate change and attackers of science, bar none. He tried to criminally investigate 17 climate scientists whose emails were hacked and leaked. He "wrote" a "book" called The Greatest Hoax, about climate change. He compares the EPA to the Gestapo. He also receives a huge percentage of his campaign money from the fossil fuel sector. Most of the rest comes from arms manufacturers. James Inhofe is exactly the kind of politician that has stopped any meaningful action of climate change in the United States.

And Google just threw him a fundraiser at their Washington DC Lobbying Headquarters.

Google has made lots of promises along their rise to global dominance of the internet. One of them is their motto "don't be evil." Another is to do their part to head off climate change. To that end, Google has invested in data centers powered by renewable energy and publicly promoted solutions to global warming.  Google's Executive Chairman has made strong statements against climate change science deniers, saying “You can hold back knowledge. You cannot prevent it from spreading. You can lie about the effects of climate change, but eventually you'll be seen as a liar.”

That's why more than 12,000 people signed a petition asking Google not to fund Senator Inhofe. And when Google decided to hold the fundraiser anyway, people gathered outside of Google's DC office. Activists even made it in to Google's office, to ask Google employees their thoughts on funding such an outspoken enemy of the environment.

Inhofe's response?

To fund raise off "upsetting the environmentalists" and Google's support. See Senator Inhofe's gloating email:

This is why we can't let corporations like Google and the enormous wealth that they bring with them to continue to support politicians like Inhofe. Sign this petition and help stop Inhofe's climate change lies.

Climate Investigations Center: Craig Idso and Heartland Institute Climate Change Denial "NIPCC" Report

Crossposted from the Climate Investigations Center, written by Kert Davies (a former Greenpeace employee).

Background briefing, April 2014Screen_Shot_2014-02-20_at_7.12.28_PM.png

Craig Idso: “Climate change is good for you”

This week the Heartland Institute will release another chapter of its NIPCC, the “not the IPCC” document that will tell you the opposite of the main message that’s been coming from the prestigious IPCC, namely that climate change is a threat to security, food and mankind and especially a threat to the world's poor, along with ecosystems worldwide including coral reefs, polar regions, and the wildlife and myriad of creatures these ecosystems support.

Heartland Institute on the other hand, in its NIPCC “Climate Change Reconsidered II: the Biological Impacts” document, will say that climate change is good for the world, will have a net benefit for both plants and human health. This is the latest line run by right wing think tanks like Heartland, the coal industry’s ACCCE coalition, Peabody Coal, the American Legislative Exchange Council, and echoed across the blogosphere by climate deniers.

This set of messaging and all 'reports' to back this line, all appear to be coming from one organization, the Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change, and specifically from its chairman and former president, Craig Idso, one of the NIPCC’s lead authors, who has been arguing the same “C02 is beneficial” line for nearly 20 years, along with his father, Sherwood Idso.

Background

Craig Idso, his father Sherwood B. Idso, and brother Keith Idso, founded Arizona-based organization in 1998.

The Center's claimed mission is to “separate reality from rhetoric in the emotionally-charged debate that swirls around the subject of carbon dioxide and global change.” Its main publication is CO2 Science, a weekly magazine that features articles questioning the science verifying man-made climate change and its impacts.

In 2012, leaked documents from the Heartland Institute revealed that they were paying Craig Idso $11,600 a month for his NIPCC work.  We do not know how much Idso has been paid since that time, or prior.

The organization’s total funding peaked in 2009 at $1.5 million a year. Funders have included ExxonMobil (total, $100,000 since 1998), Donors Trust, Sarah Scaife Foundation and a number of other right wing funders. See Conservative Transparency for a recent (but not full) breakdown. The Center's IRS 990’s are here at Citizen Audit.

Publications produced by Craig Idso, with members of C02Science,org:

After founding the organisation, Idso got his PhD in geography at Arizona State University under the tutelage of one of the very early climate deniers employed by the fossil fuel industry, Robert C Balling Jr.

More resources at DeSmogBlog:  Craig IdsoSherwood Idso

Idso, the Greening Earth Society and the Western Fuels Association

Robert Balling, Idso's mentor, was one of the leading scientists paid by the Greening Earth Society, the climate science-denying front group created by the Western Fuels Association, one of the first and earliest coal industry groups funding the denial of climate change. But the coal industry's line was not 'climate denial' but 'climate change is good for you'.  The Western Fuels Association is a cooperative of utilities and power companies supplying coal from the Powder River Basin in the western U.S.

Robert Balling was one of the seven scientists deployed by Western Fuels in the 1990s to challenge the prevailing consensus in climate science. Other names included some who are still on the core climate denial team today: Willie Soon and Patrick Michaels.

It was the Greening Earth Society for which Craig and Keith Idso penned a paper in 1995: “The Greening of the American West: The Atmosphere’s Rising CO2 Concentration Is Stimulating Woody Plant Growth in the U.S. Forests, Grasslands, and Deserts.”

Idso, Fred Palmer and Peabody Coal

From its inception, the Chair and CEO of the Western Fuels Association and the Greening Earth Society was Fred Palmer, who was also a registered lobbyist for the Western Fuels Association, a coalition of utility and coal companies.

Palmer is now the Senior Vice President of Government Relations at Peabody Energy (Peabody Coal). (Guardian backgrounder 2011), and was in the media in 2010 leading the charge for “green coal.”  He chaired the World Coal Association from 2010 to 2012.   Peabody is behind the recent climate denial hub "Advanced Energy for Life" campaign, working with Burson Marsteller as revealed by Climate Investigations Center.

From 2001-2002, Craig Idso served as Director of Environmental Science at Peabody Energy in St. Louis, MO.  This was to set up the long relationship with the company that continues to this day.

Idso and ACCCE Tout the Social Benefits of Carbon

The American Coalition for Clean Coal Electricity (ACCCE) is an industry group promoting coal, of which Peabody coal is a key corporate member.

There is a major fight heating up at the State and Federal level on how we set what the government calls the Social Cost of Carbon, a metric calculated by the Government on the harm carbon (C02) does the economy, to our health and to the planet. These social costs range from the medical bills and lost workdays (when a mother has to take her asthmatic child to the hospital), all the way to the impact of sea level rise on coastal communities.

In 2013, the EPA recalculated the social cost of carbon and increased the figure to  $35 per metric ton, up from $21. 

ACCCE and Peabody Coal retaliated by questioning why the Obama EPA didn’t included analysis of the benefits of CO2, enhancing agriculture, for instance.

As part of this argument, ACCCE released a report in January, entitled "The Social Costs of Carbon. No, the Social Benefits of Carbon" claiming the government is vastly underestimating the social benefits of coal as well as the benefits from the carbon dioxide pollution produced by burning that coal, including enhancing photosynthesis and agricultural productivity. DeSmogBlog has more details.

Footnotes of the report reveal ACCCE commissioned Craig Idso to undertake a study that appears to be a rehash of the work he has done for 20 years.  Idso's contracted study, titled “The Positive Externalities of Carbon Dioxide,” which makes up a large part of Chapter III of the ACCCE "Social Benefits" report.

Idso and ALEC

Idso’s “benefits of C02” was also a topic at the 2011 American Legislative Exchange Council Annual meeting. According to Sourcewatch, he spoke at a workshop of state legislators that was to be titled "Warming Up to Climate Change: The Many Benefits of Increased Atmospheric CO2." The title was later changed to "Benefit Analysis of CO2".

Idso was joined in that workshop by two other speakers and fellow climate skepticsRoger Helmer and Robert Ferguson.[8]

ALEC has also used that same “CO2 is beneficial” line in submissions to the EPA.  

Idso told the audience that we “should let CO2 rise unrestricted, without government intervention”, a very different recommendation than that emanating from the IPCC and the vast majority of the world's climate scientists.

NC to Duke Energy: Have You Dumped ALEC Yet?

Amid a dump of leaked American Legislative Exchange Council documents published by The Guardian last week, North Carolina is asking Duke Energy: Have you finally dumped ALEC?

NC WARN and ProgressNC have both raised the question, based on Duke Energy's inclusion in a list of "Lapsed" private sector ALEC members featured in The Guardian and an article in the Raleigh News & Observer.

ALEC's notes for Duke Energy's lapsed membership, as of April 22, 2013, only say "Merged with Progress Energy, new contacts," indicating that Duke's absence was only temporary as new personnel were assigned to participate in ALEC's work. Duke and Progress merged into the largest U.S. utility company last year.

Duke Energy, North Carolina's monopoly utility company, has long been a member of ALEC. Last year, Duke Energy refused to leave ALEC even after being petitioned, emailed and called by over 150,000 people to defect. ALEC's controversial legacy includes blocking climate change policies as part of Big Oil's 1998 master plan, the NRA's Stand Your Ground laws, which increase homicide rates, and "Voter ID" bills that suppress legitimate American voters, especially students, the elderly and people with brown skin.

While Duke Energy has resisted calls to dump ALEC, it has responded to the pressure by distancing itself from several items on ALEC's dirty lobbying laundry list:

  • Duke has repeatedly pushed back on any association with ALEC's Stand Your Ground and voter suppression laws.
  • Duke's call for action to address global warming clash with ALEC's legacy of climate change denial, including new draft policies to interfere with the U.S. Environmental Protection Agency's greenhouse gas rules, and a bill that forces teachers to misrepresent climate change science to their students, now law in at least four states, thanks to state legislators implementing ALEC's model bills.
  • Duke has explicitly denounced ALEC's attacks on state Renewable Portfolio Standards-laws to increase utility electricity generation from cleaner sources. Duke takes credit for helping create North Carolina's RPS.

So why has Duke Energy resisted popular pressure to leave ALEC, including from its own ratepayers? If Duke doesn't like ALEC's history shilling for climate change deniers, nor the National Rifle Association, nor the Republican party's voter disenfranchisement strategies, what is making Duke stay?

ALEC's new attacks on rooftop solar electricity producer are right in line with Duke Energy's attempt to pay back 29% less to homeowners whose solar panels feed extra electricity back into the grid, despite the fact that these homeowners fronted the costs of installing and maintaining solar panels themselves.

Duke is terrified of the prospect of rooftop solar energy, which threatens its century-old monopoly business model. Duke is used to being the dominant company providing power to North Carolina residents, and they can basically charge customers as much as they want. More customers are choosing to install their own solar panels as the technology rapidly becomes cheaper, keeping money in the pockets of ratepayers rather than Duke's executives.

ALEC's Updating Net Metering Policies Resolution, discussed last week at its States and Nation Policy Summit in Washington, DC, would complement dirty utilities like Duke Energy that are working to make it more costly for people to feed their own solar power into the electrical grid. See here for ALEC's new anti-environmental resolutions.

Which Utilities will be Using ALEC's State Lawmakers to Attack Solar Energy?

ALEC's utility member companies The new ALEC resolution was crafted with help from lobbyists at Edison Electric Institute, the primary trade association for Duke and most other large U.S. utility companies.

EEI's roster also includes Arizona Public Service (APS), the utility that tried to force Arizona's residential solar electricity producers to pay $50 per month for feeding unused electricity back into the grid. In the end, the monthly fee was reduced to $5 per month, which still serves as a disincentive for homeowners to install their own solar panels.

As it sought to make net metering more expensive for small-scale solar producers, APS lied to the public, denying its funding of anti-solar TV advertisements run by Koch brothers front groups.

APS recently rejoined ALEC after disassociating for a short year. ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force includes APS and presumably Duke Energy, among other dirty energy giants. The EEA task force is governed by American Electric Power's Paul Loeffelman and Wyoming state Representative Thomas Lockhart, friend of the coal industry.

Duke Can Still Do the Right Thing

Duke Energy needs to make its intentions clear.

The company can go with the Koch brothers, ALEC, and companies like APS, and financially punish North Carolinians who choose to produce their own electricity. Or, it can finally dump ALEC, its bad policies and anti-democratic processes and shift to a business model that embraces the power of the sun. It can continue to plan around a cost on carbon emissions and phase out dirty coal that aggravates everything from climate change to water pollution to asthma.

We hope to get the right answer from Duke Energy soon.

Oops! CEO of Corporate Front Network Lied to Reporters - State Policy Network

State Policy Network CEO Tracie Sharp

Last week, the Center for Media and Democracy and ProgressNow released a series of reports on how the State Policy Network coordinates an agenda carried out by affiliate "Stink Tanks" in all 50 states. Responding to questions from reporters, SPN's CEO Tracie Sharp demanded that each of the seemingly independent groups were "fiercely independent."

But Jane Mayer at the New Yorker reports Tracie Sharp said the opposite to attendees of SPN's recent annual meeting. In Oklahoma City last September, Ms. Sharp plainly told her associates how to coordinate a broad agenda and pander directly to the interests of billionaire funders like the Koch brothers and the Searle family for grants:

Sharp went on to say that, like IKEA, the central organization would provide “the raw materials” along with the “services” needed to assemble the products. Rather than acting like passive customers who buy finished products, she wanted each state group to show the enterprise and creativity needed to assemble the parts in their home states. “Pick what you need,” she said, “and customize it for what works best for you.” During the meeting,

Sharp also acknowledged privately to the members that the organization’s often anonymous donors frequently shape the agenda. “The grants are driven by donor intent,” she told the gathered think-tank heads. She added that, often, “the donors have a very specific idea of what they want to happen.” She said that the donors also sometimes determined in which states their money would be spent.

Tracie Sharp responded to the New Yorker with a generic statement that didn't address her contradictory statements. And who knows if there's anything useful she could say at this point, The State Policy Network was just caught with its pants down.

For those who don't spend their days reading about the inner workings of the corporate-conservative political machine, the State Policy Network isn't a familiar name. But it's an important entity. SPN serves as the umbrella of ALEC (American Legislative Exchange Council) and all of its state and national allies pushing a coordinated corporate-friendly agenda through all 50 states.

SPN and ALEC have led the coordinated attack on clean energy in states like North Carolina, Kansas and now Ohio. Dozens of SPN groups are longtime players in the Koch-funded climate change denial movement. By orchestrating against policies to lessen global warming impacts or by directly undermining the science, SPN's efforts have ranged from urging inaction on global climate treaties and forcing teachers to misrepresent climate science to their students.

Beyond shilling for the coal, oil, gas and nuclear companies bankrolling ALEC and SPN's operations, these coordinated entities attack public employee unions, wages and pensions, block Medicaid expansion, suppress legitimate voters, push to defund and privatize schools, and undermine choice in women's health.

And who pays for SPN's work in all 50 states?

SPN's main purpose is to advance the interests of its corporate funders: dirty coal and petrochemical industries, the tobacco giants, agribusiness, pharmaceutical companies, private education firms, tech and telecom companies, and the usual web of trade associations, law firms and lobby shops paid to represent each of those industries. Corporations use SPN to advance political campaigns they are typically embarrassed to associate with publicly.

The State Policy Network also serves to advance an ideological agenda that tends to undermine the interests of most Americans in favor of those who are particularly wealthy and well-connected.

The Koch brothers fit this description, of course. But they're joined by a legion of lesser known multi-millionaires and billionaires, sometimes coordinating directly with the Kochs.

These SPN funders include Richard Mellon Scaife, Phil Anschutz, Art Pope, the Coors family, the DeVos family, the Searle family, and the remains of the Bradley family fortune, to name a few of the better known of these sources of dark money. Few citizens recognize the names of this quiet minority of political puppetmasters, but people still feel the bruise of plutocratic spending as state and national politics are pushed to new extremes.

More on the State Policy Network can be read in the National Stink Tanks report. SourceWatch has the full list of SPN members and affiliates and SPN funders.

Google Still Supporting Climate Change Deniers. Why Google, Why?

The heartland institute funded this billboard.

Yet another Google-funded organization is out promoting conspiracy theories about the threat of man-made global warming. On Monday, September 23, the Google-financed Heritage Foundation hosted hosted Heartland Institute president Joseph Bast, Willie Soon, and Bob Carter to present “Climate Change Reconsidered II,” in which they argued that the world’s scientific community have systematically overstated the dangers to humanity of unregulated carbon pollution.

Like the Heritage Foundation, the Heartland Institute, Soon, and Carter have significant funding from the fossil-fuel industry and a long record of questioning not only the economics of regulating climate pollution but the underlying science itself, as explained in our new Dealing in Doubt report

Greenpeace activists confronted Bast at Heritage after the event, asking him to reveal whether Chicago magnate Barre Seid funded the multimillion-dollar climate-denial initiative. Bast refused to answer the question.


 

Since Google’s selection of former Republican representative Susan Molinari as their chief lobbyist, the Internet giant has embraced key players in the climate-denial machine. In the last few months, Google was the top funder of the annual dinner of the Competitive Enterprise Institute, famed for its “CO2: We Call It Life” ads, held a fundraiser for the re-election of Sen. Jim Inhofe (R-Okla.), who penned the book “The Greatest Hoax,” and was revealed to be a member of the American Legislative Exchange Council, which has argued that “substantial global warming is likely to be of benefit to the United States.”

Google’s support of the Heritage Foundation elicited new criticism from climate scientists associated with the company.

“Their motto may be ‘don’t be evil,’ but they apparently don’t have any problem with giving it money,” climate scientist Andrew Dessler, Professor of Atmospheric Sciences at Texas A&M University, told Hill Heat in an e-mail interview.

“If you want to be a corporate leader on climate change or science education, you should fund groups to combat the anti-science garbage produced by Heritage, not the other way around,” said climate scientist Simon Donner, Associate Professor, Department of Geography, University of British Columbia, when asked for comment.

Dr. Dessler and Dr. Donner were Google Climate Science Communication Fellows in 2011. They and 15 other Fellows recently sent an open letter to the company criticizing its fundraiser for Sen. James Inhofe (R-Okla.), writing that “in the face of urgent threats like climate change, there are times where companies like Google must display moral leadership and carefully evaluate their political bedfellows.”

In a campaign led by climate accountability organization Forecast the Facts, over 150,000 people have signed petitions challenging Google’s support for climate deniers, and have staged protests in Washington DC, New York City, and Google’s headquarters in Mountain View, Calif.

 
Here's a link to the Google-ALEC petition:

Climate Denial & Barre Seid: the name The Heartland Institute can't say

Drawings of Heartland Institute staff from Greenpeace's report on climate change denial, Dealing in Doubt.

Yesterday, the Heritage Foundation hosted The Heartland Institute's CEO Joseph Bast, along with two of Heartland's contracted climate denial scientists (Willie Soon and Bob Carter), to present their new report that denies the seriousness of global warming. Greenpeace was there to ask Heartland about the report's funders, including billionaire Barre Seid, and to challenge Heartland's assertion that their work has any scientific validity (it doesn't). See the video for yourself.

Heartland's "Climate Change Reconsidered," written by the usual climate denier suspects under the guise of the "Nongovernmental International Panel on Climate Change" (NIPCC) is intended to undermine new scientific findings from the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Despite what Joe Bast and Heartland comms director Jim Lakely claim, their false report is not peer-reviewed, a formal process conducted by editors at actual scientific journals have other qualified scientists rigorously review and critique submitted work if it is to be approved for publication.

You'll notice that Heartland's climate denial report isn't being published in any scientific journals, but rather from Heartland itself. This is because the document is a public relations tool intended to keep politicians and the public doubting that global warming is worth addressing.

While Heartland continues politicizing science, demonizing credible scientists and using tobacco industry tactics to forge doubt over global warming, Americans are feeling the real toll climate change is already taking on society, by increasing the severity of storms like hurricane Sandy or pushing droughts, wildfires and heatwaves to new extremes.

Heartland doesn't care, or even recognize, that global warming is already costing the global economy $1.2 trillion dollars and contributing to 400,000 deaths each year. They don't care that billion-dollar weathers disasters, intensified by climate change, are on the rise and impacting the U.S. economy and our infrastructure. Nor do they accept repeated research indicating the overwhelming consensus among credential climate scientists that human fossil fuel use is the primary driver of unnatural global warming--in fact Heartland's staff have repeatedly lied to cast doubt upon that research.

GREENPEACE REPORT: Climate Change Denial Machine vs. Scientists

Written by Cindy Baxter, crossposted from Greenpeace: Dealing in Doubt.

Who likes being lied to by people paid by the oil industry who pose as “experts” on climate change?

Did you know it’s been going on for 25 years?

In a couple of weeks, the UN’s official advisors on climate change science, the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) will update its global assessment on the issue. Yet in the background, more attacks on the climate science are underway

For the last quarter century, the climate science denial machine, its cogs oiled by fossil fuel money, has been attacking climate science, climate scientists and every official US report on climate change, along with State and local efforts – with the aim of undermining action on climate change.

Our new report, Dealing in Doubt, sets out the history of these attacks going back to the early 90s. These are attacks based on anti-regulatory, so called “free market” ideology, not legitimate scientific debate, using a wide range of dirty tricks: from faked science, attacks on scientists, fake credentials, cherry-picking scientific conclusions: a campaign based on the old tobacco industry mantra: “doubt is our product”.

We give special attention to perhaps today’s poster child of the climate denial machine’s free market think tanks, the Heartland Institute, which is about to launch a new version of its “NIPCC” or “climate change reconsidered” report next week in Chicago.

Unlike the real IPCC, with thousands of scientists involved from around the world, the Heartland Institute’s handful of authors is paid. Several of them claim fake scientific credentials. They start with a premise of proving the overwhelming consensus on climate science wrong, whereas the real IPCC simply summarizes the best science to date on climate change.

This multi-million dollar campaign has been funded by anti-government ideologues like the Koch brothers, companies like ExxonMobil and trade associations like the American Petroleum Institute.Big Oil funding of climate denial declines. "Anonymous" funding through Donors skyrockets. Interesting.

More recently, less visible channels of funding have been revealed such as the Donors Capital Fund and Donors Trust, organization that that has been called the “ATM of the conservative movement”, distributing funds from those who don’t want to be publicly associated with the anti-environmental work product of organizations like the Heartland Institute.

In the last week we’ve seen new peer-reviewed science published, linking at least half of 2012’s extreme weather events to a human carbon footprint in the atmosphere and on the weather and climate.

As the scientific consensus strengthens by the day that climate change is happening now, that carbon pollution is causing it and must be regulated, the denial machine is getting increasingly shrill. But today, while they are being increasingly ignored by a majority of the public, their mouthpieces in the US House of Representatives, for instance, have increased in number.

They’re still fighting the science – and they’re still being funded, to the tune of millions of dollars each year, to do it.

Dealing in Doubt sets out a history of these attacks. We show how the tactics of the tobacco industry’s campaign for “sound science” led to the formation of front groups who, as they lost the battle to deny smoking’s health hazards and keep warning labels off of cigarettes, turned their argumentative skills to the denial of climate change science in order to slow government action.

koch brosWhat we don’t cover is the fact that these organizations and deniers are also working on another front, attacking solutions to climate change. They go after any form of government incentive to promote renewable energy, while cheering for coal, fracking and the Keystone pipeline.

They attack any piece of legislation the US EPA puts forward to curb pollution. Decrying President Obama’s “war on coal” is a common drumbeat of these anti-regulation groups. One key member of the denial machine, astrophysicist Willie Soon from the Smithsonian Institute for Astrophysics, has portrayed himself as an “expert” on mercury and public health in order to attack legislation curbing mercury emissions from coal plants.

This recent history, as well as the prior history of denial by the tobacco companies and chemical, asbestos and other manufacturing industries, is important to remember because the fossil fuel industry has never admitted that it was misguided or wrong in its early efforts to delay the policy reaction to the climate crisis. To this day, it continues to obstruct solutions.

The individuals, organizations and corporate interests who comprise the ‘climate denial machine’ have caused harm and have slowed our response time. As a result, we will all ultimately pay a much higher cost as we deal with the impacts, both economic and ecological.

Eventually, these interests will be held accountable for their actions.

Koch throws ALEC under the bus to dismiss George Zimmerman funding rumor

Amid public outrage over the acquittal of George Zimmerman after the fatal shooting of unarmed teenager Trayvon Martin, Koch Industries wants to clarify something: they did not finance Zimmerman's legal defense...but they did and do continue to fund the American Legislative Exchange Council (ALEC), which took up the NRA's Stand Your Ground law in Florida and spread it to over two dozen other states. 

Using their Koch "Facts" website, lobbyists at Koch Industries pushed back on the Zimmerman rumor and cite Snopes, a popular reference for confirming or debunking rumors. Snopes explains how Koch has backed ALEC's operations, including peddling Stand Your Ground laws that increase homocides:

"A rumor claiming that Koch was paying the legal fees of George Zimmerman, the defendant in the Trayvon Martin shooting case, and calling for a boycott of Koch-owned paper companies began to spread in mid-April 2012. This rumor appears to be tied to a combination of George Zimmerman's launching a web site soliciting donations for his lawyers and living expenses and news reports linking Koch to the American Legislative Exchange Council (ALEC), a conservative policy group "that came under attack after the Trayvon Martin shooting for pushing Stand Your Ground gun laws nationwide".

ALEC's work for Koch and other companies has resulted in a barrage of bad state policies, taken home by ALEC's member state legislators who then turn a wishlist of corporate-crafted bills into law. Koch in particular is interested in ALEC's polcies to prevent action on climate change at every opportunity, blocking accurate teaching of climate science in K-12 schools, promotion of fossil fuel extraction, attacking clean energy incentives, limiting liability for corporations when their actions harm the public, and other cynical tactics that undermine the public interest. 

Koch Industries is a member of ALEC's Energy, Environment and Agriculture task force. Koch lobbyist Mike Morgan sits on ALEC's national corporate board and the Koch brothers' foundations have given hundreds of thousands to ALEC's general operations, supporting a wide variety of issues including the dissemination of the NRA's Stand Your Ground laws. 49 corporations and 6 nonprofits have stopped supporting ALEC due to Stand Your Ground, Voter Suppression and other controversial policies, including Wal-Mart, the nation's largest gun retailer. Meanwhile, Koch has stood behind ALEC during controversy after controversy.

Every "fact" that Koch Industries posts comes with an invisible asterick that readers must fill in themselves. Koch uses KochFacts to intimidate, lie and bend the truth, and will continue to do so in attempts to prevent reporters and watchdogs from highlighting its bad behavior.

Koch Industries bid for Tribune Co. newspapers could expand existing climate denial in Koch media

Brothers Charles and David Koch have spent decades and millions of dollars to influence the news we read in newspapers, see online and watch on TV. The Kochs regularly convene high security meetings with high society attendees, many of whom work in the media, influence it, or own it.   

Now reporters across the country are eyeing the Koch's first attempt to directly own media themselves. Last weekend's New York Times confirmed Koch Industries' bid for the Tribune Company as a way for the Kochs and their allies to "make sure our voice is heard." Tribune's newspapers reach tens of millions of U.S. citizens, an ideal captive audience for Charles Koch's self-serving philosophy to promote "economic freedom," and to end "crony capitalism," an ironic choice of words for the one of country's most infamous corporate political manipulators. Tribune Co. owns eight newspapers and 23 TV stations across the country including the L.A. Times, the Chicago Tribune and Hoy, the country's 2nd largest daily Spanish newspaper, a clear asset for conservative politicians still reeling from their underwhelming rapport with the U.S. Hispanic population in the 2012 election. Reaching Hispanic and Latino voters will be a major topic at the Kochs' secretive "billionaires caucus" next week, which was delayed three months so the Kochs could audit the results of their 2012 electioneering activities, bolstered by hundreds of millions of dollars raised at previous Koch meetings.{C}

It's worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona's controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

Existing Kochtopus Media Publishes Climate Science Denial

Preceding their bid for the Tribune Company, the Koch brothers' network ties them to media outlets promoting the climate change denial campaign infamously bankrolled by the Kochs. Read the slaughter of science yourself at the Wall Street Journal opinion page, the Weekly Standard, the National Review, the Washington Examiner, and Breitbart.com. A Greenpeace investigation detailed key media outlet owners and pundits with ties to the Kochs through their secretive strategy meetings, as did Lee Fang's ThinkProgress article on the Kochs' pet "journalists." Here are some of the Koch's key allies that own or work in the media:

  • Stanley S. Hubbard, the billionaire chairman and CEO of Hubbard Broadcasting, which owns TV and radio stations in major cities across the country, including Washington DC's WTOP and WFED.
  • Karl Eller, who founded the world’s largest outdoor advertising company, Clear Channel Outdoor, and launched numerous TV, radio and newspaper outlets that were absorbed by Gannett Company. Gannett owns USATODAY and dozens of other U.S. newspapers and television stations, and Clear Channel Outdoor stemmed from a Gannett advertising subsidiary purchased by Eller. Karl Eller served on the board of Turner Broadcasting, which owns CNN. He was chosen by the American Advertising Federation for its Advertising Hall of Fame in 2004.
  • Ramesh Pannuru, the senior editor of the National Review, an outlet funded by the Charles Koch Foundation. National Review's "Planet Gore" blog is dedicated to dismissing global warming.
  • Stephen Moore of the Wall Street Journal editorial board, contributor to the National Review and frequent TV news pundit. Stephen Moore used to work at the Cato Institute, which was founded by Charles Koch in the 1970's and continues to be directed by David Koch and other Koch Industries associates. Moore advises the Koch-funded American Legislative Exchange Council (ALEC) and regularly collaborates with the Heritage Foundation and Americans for Prosperity. In 2009, Moore told attendees of the 2009 RightOnline conference, "What would we do without the Wall Street Journal and FOX News, Right? And Americans for Prosperity?" Moore is a former director of Donors Capital Fund, according to 2010 IRS tax filings.
  • Steven Hayward, who is affiliated with numerous groups financed by the Kochs as well serving as treasurer and board member to Donors Capital Fund. DCF and sister group Donors Trust hide money from the Kochs and other corporate interests to groups like the Heartland Institute, the Franklin Center, CFACT, Americans for Prosperity, and many other groups connected to Hayward--read more on Steven Hayward and the Donors Trust network. Steven Hayward frequently dismisses global warming in the Weekly Standard, the National Review, and Powerline Blog, run by attorney John Hinderaker, whose firm has represented Koch Industries.
  • Glenn Beck, the former FOX News hysteric who thanked Charles Koch on air for providing misinformation on climate change he presented during his show.
  • Dixon Doll, the co-founder and General Partner of DCM, a venture capital firm involved in telecommunications. Dixon Doll sits on the board of directors of DIRECTV.

The New York Times included the brothers' connection to oil and gas billionaire Philip Anschutz, who owns the Weekly Standard, the Washington Examiner, and other outlets through Clarity Media Group (check out the Weekly Standard's  puff piece on the Kochs). Phil Anschutz, a fellow financier of climate science denial groups, is one of many elites who attends the Kochs' twice-annual strategy meetings, where millions of dollars are raised to influence politics through groups like the Heritage Foundation, Americans for Prosperity, the Franklin Center, and the other members of the State Policy Network. The State Policy Network and its affiliates often gin up their own astroturf media, with the Franklin Center's "Watchdog" websites dishing out content to bolster the campaigns of Koch's flagship SPN operations like Americans for Prosperity and ALEC. The Franklin Center is 95% funded by Donors Trust, the "Dark Money ATM" that hides money from the Kochs and other secretive political manipulators.

Pressure from advocates and Tribune employees to reject Koch bid

Media Matters reported numerous accounts from Tribune Co. paper employees concerned they would be a "conservative mouthpiece" for Koch Industries. As reporters from Tribune's various newspapers voice their discontent, Forecast the Facts and Courage Campaign have obtained over 100,000 petitions to the Tribune Company against the Koch bid, citing Tribune reporting on climate change that could be threatened by Koch ideology. The public pressure has been acknowledged by @TribuneCo on Twitter, though the company remains noncommittal.

This post was crossposted from Greenpeace's The Witness: Koch Bros Tribune Co? Climate change denial in Koch-friendly media

 

Michigan State: students highlight Willie Soon's oil and coal-funded climate denial career

Image from a USA Today article detailing Willie Soon's at events to confuse the public over climate science.

Written by Rachna Pannu. This event was covered in the Michigan State News by Simon Schuster, whose interview with Dr. Willie Soon confirms CFACT paid for Soon to attend these events.

Dr. Willie Soon, a well-known climate change denier, was invited by the MSU Campus Conservatives at Michigan State University to talk about climate change.  The event was sanctioned by CFACT, an obscure but vocal group among climate science deniers. We at MSU Greenpeace saw this as a great opportunity to have some of our members attend and question the reasons and methods with which he chooses to deny what 98% of climate scientists have agreed to be true
 
The bulk of Dr. Soon’s talk involved aggressively targeting published or well-known supporters of climate change prevention, including professors, Al Gore, and federal, national and international organizations. He went through the data, attempting to discredit it with conflicting data from other studies and experiments. However, this aspect of his talk left me with more questions than answers, especially since he is a known recipient of oil and coal money.
 

Willie Soon’s fossil fuel-funded career

 
Willie Soon spent a good amount of the talk repeatedly defending himself as an independent scientist simply seeking to learn the truth before anyone had even questioned his motives and his expertise. He ranted that people question his funding and his intentions, but he is just an objective man trying to get to the truth of climate change. He also used this opportunity to criticize the current scientific model of publishing articles in peer-reviewed journals, claiming that it was a buddy-buddy system and peer-reviewing did not affect the validity of the article.
 
Essentially, Dr. Soon was warding off the holes in his credentials before anyone had questioned them because his doctorate is in astrophysics, which is not even related to the Earth’s climate, and has only been able to publish one article on climate science in a peer-reviewed journal. Even that article was hotly debated by the editors, who wrote a negative response and resigned from their positions in outrage. And Willie Soon's funding? It comes from fossil fuel companie--like ExxonMobil and Southern Company--totaling over $1 million in the last decade.
 

Questionable Climate ‘Science’ 

 
Willie Soon pulled up a graph showing the temperature range over a series of years in the 2000’s and asked rhetorically whether anyone could see an increase in the temperatures over time. Yes, I could, but I would rather like to question the validity of using a period of less than 10 years to examine the change in the Earth’s temperature over time. In another example, he showed a graph that analyzed both the variance in amplitude and shift in time for the predictions of temperatures by many different model used by scientists. The models were dispersed around the central point of zero difference in amplitude and zero shift in time, but he simply stated that the image showed errors in all of the models and stated that none of them were in the lower left corner. Why they should be in a region of less amplitude and a negative shift in time in relation to the actual temperature patterns baffles me.  
 
Members of MSU Greenpeace questioned Soon about his articles on climate science, and he became aggressive and very defensive, stating that peer-review did not signify greater accuracy (peer-review is crucial to ensuring the highest conduct in scientific research). When a member of The State News, the MSU student newspaper, asked why with about 13,900 published articles on the verity of climate change and only twenty-something that argue the reverse he felt that climate change did not exist, Dr. Soon again became frustrated. Soon referred to a quote from Albert Einstein, saying that it only takes one person to disprove what everyone agrees upon. Read coverage of this event from the State News here.
 
There was no way to have an effective discourse about climate change with Dr. Willie Soon because he refused to accept the very basic premises of our current scientific standards that peer-review ensures accuracy of the published articles and that a large consensus by educated individuals who have done their own research into a matter indicates the verity of the hypothesis. In addition, some of the data and sources he provided seemed either not applicable or reputable as we are taught is critical to reliable scientific research. 
 

Dr. Soon adds Ocean Acidification Denial to his Growing list of Specialties

 
Separate from Willie Soon’s questionable assertions about global temperature trends were his assertions used to dismiss ocean acidification, a serious problem that is linked with increasing carbon dioxide in our atmosphere (caused by companies funding Dr. Soon, like ExxonMobil and Southern Company). Soon's sources were shaky--data cited from a BlogSpot website, for instance, not exactly a credentialed scientific institution. He disputed a report by a marine biologist that claims increasing CO2 content of the ocean results in weakening of the shells of marine organisms by interfering with their ability to use calcium carbonate in their shells. 
 
Scientists who are serious about scientific standards tell us that ocean acidification is having a profound impact on coral reefs (they are dying rapidly), and scientists are working to determine if more acidic oceans are impacting crustaceans, ocean animals that have shells. Dr. Soon apparently already has the answers, stating that crabs and lobster shells were not composed of significant amounts of calcium carbonate, and then he provided data that showed lobsters and crabs increasing in size after carbon dioxide was bubbled through their water. If indeed the shells of crustaceans are not mainly composed of calcium carbonate, how does an experiment showing the effect of carbon dioxide presence in the water of lobster and crabs conflict with the statement that it affects the availability of calcium carbonate? 
 

Soon’s Limited Audience

 
The only thing I can say is that I felt some relief in that he was only able to attempt to influence a half-filled classroom composed of 1/3 individuals who did not attend the university and already believed in Soon’s paranoid vision of the world and 1/3 supporters of the movement to protect our planet. There are always a few doubters, a few critics and a few conspiracy theorists that refuse to acknowledge global warming no matter how much evidence is presented to them. If we can get the majority of rational individuals to understand the changes occurring to the environment, we can create change to save our planet and make it a healthier place to live. 
 
Rachna Pannu
Senior, Biochemistry and Molecular Biology B.S. 
Lyman Briggs College
Michigan State University
 

 

Syndicate content

Connect

Keep In Touch

FacebookTwitterYouTubePolluterWatch RSS


Sign up for
POLLUTERWATCH News