Exxon Continues to Fund Climate Science Denial

Guest Post by Cindy Baxter. Originally posted to Climate Investigations Center.

In the wake of Inside Climate News and the LA Times’ investigations into ExxonMobil’s climate science,  the company has been terribly busy telling the world that it stands by its scientific work.

In a classic example of Public Relations 101, ExxonMobil’s head of PR, Ken Cohen, has been huffing and puffing and standing up for climate science, pushing everybody’s focus onto the studies Exxon funded.

But this isn’t the point.  Yes, it’s now clear that #ExxonKnew.  As Neela Bannerjee of Inside Climate News said this week about her investigation:

“I came away with enormous regard for many of the Exxon scientists who researched climate change and for the managers and executives who gave them the resources and latitude to freely investigate a problem their own company was contributing to.”

But it’s what #ExxonDid next is what we think the NY Attorney General should focus on in his investigation. If Exxon had climate scientists on the case, and it knew all that it did, then how could it have done what it did next?

Ken Cohen is, according to The Holmes Report, “a lifetime Exxon employee,”   having been with the company since 1977.  He’s Vice President for Public and Government Affairs,  a role he stepped into in 1999 after having been Legal Counsel.   He was promoted into this role by Lee Raymond, company CEO and Chairman, who had long held skeptical views on climate change.Ken Cohen

As part of his role, Cohen is Chairman of the Board of Trustees for the ExxonMobil Foundation, a position he has held  since 1999, and still holds today, according to the Foundation’s 2014 tax form.

And it’s the ExxonMobil Foundation that has portioned out a total of $30.9m 1998-2014 to think tanks running climate denial campaigns.

Let us be clear:  contrary to media reports, ExxonMobil did not stop funding denial in 2008 – it might like you to think it did, but it’s still funding denial today.

According to Steve Coll in his book “Private Empire: ExxonMobil and American Power,

“Ken Cohen and his public affairs shop, in tandem with the K Street office in Washington, oversaw contributions to free-market advocates who published, spoke out, and file lawsuits to challenge policies designed to reduce greenhouse gas emissions or assess the long-term impact of global warming.”

To the public eye, Exxon’s “Public Information and Policy Research” section of its Worldwide Giving report, published every year on its website,  looked like the company was just giving cash to right wing think tanks as many corporations did.

In the early 2000s there are numerous grants that have descriptions indicating money dedicated to climate change work.  We saw this in the 2001, 20022003 and 2004 Exxon Worldwide Giving reports.

In 2003, ExxonMobil earmarked over $1 million dollars worth of grants for climate change and, in 2004,  listed over $1.6 million in climate specific grants among the $3.4 million given to groups who were engaged on the climate science and policy debate.

By “engaged” in the debate, we mean running full on climate denial campaigns.  These were the ExxonMobil-funded army of climate deniers.

For example,  in 2003, “Frontiers of Freedom” received two ExxonMobil grants, $95,000 for “Global Climate Change Outreach” and $50,000 for “Global Climate Change Activities”.

In 2004, there is a “Climate Change” grant for  $10,000 to Steve Milloy’s “Advancement of Sound Science Coalition” – the “junk science” organisation set up by Philip Morris’s PR companies APCO and Burston Marstellar to challenge the science of second hand smoke. Milloy then moved to challenging global warming, ozone depletion, etc.


Also in 2004, The American Leglislative Exchange Council (ALEC) got $222,000 from ExxonMobil,  $137,000 of which was earmarked for climate change issues.  ExxonMobil is still funding ALEC today.

Others who were funded for climate change work that year were the George Marshall Institute, Heartland Institute, the Competitive Enterprise Institute, and the Committee for a Constructive Tomorrow (CFACT),  all organisations who are, to this day, running denial campaigns.

CFACT,  Heartland and some of the CEI staff are planning to head to Paris this year, where they’ll be working with leading Republican - “global warming is a the biggest hoax perpetrated on the American People”  - denier, Senator James Inhofe.

However, the following year, in 2005, things got strange.  The public version of Cohen’s ExxonMobil Foundation’s grants contained no descriptons – intead vague, anodyne explainations (e.g “General Support”), whereas the forms the Foundation submitted to the IRS contained more detail about the grants.  The public version is published in Exxonmobil’s Worldwide Giving Report, released each spring around the annual shareholders meeting, and officially filed with the IRS as a “990” form.

The 2005 990 lists a total of  $996,500 in grants described as specifically for climate change-related work.  The 2005 Worldwide Giving Report has none.

For example:

George Marshall Institute

The 2005 ExxonMobil IRS 990 Form lists $90,000 for "Climate Change & Energy".  The 2005 Worldwide Giving report lists $90,000 as “General Operating Support”.


The ExxonMobil 990 for 2005 in the public Giving report lists $90,000 as “General Support” , whereas the 990 lists this grant as $90,000 for “Climate Change”.

The Competitive Enterprise Institute got $90,000 that year, listed as “General Operating support” in the public report, but specified as “environmental programs” in the 990.    The following year, the CEI produced a video – “Carbon Dioxide is our Friend”  that caused such an outcry, ExxonMobil had to drop funding altogether.


The ExxonMobil Foundation 990 lists two grants for climate, $80,000 for “Energy Sustainability Project (Climate Change)” and $21,500 for “Climate Change Environmental Outreach”

The 2005 Worldwide Giving report lists the $80,000 grant as “Energy Sustainability Project” without the climate paranthetical and another grant for $71,500 for “General Operating Support” which appears to be a sum of the $21,500 grant for climate outreach and  two grants totalling $50,000, listed in the 990 as “General Operating Support” and “Project Support.”

There is so much more.  But we must ask this question of Ken Cohen:

if you knew all the science, if you are such a stand for good science, why did the foundation you chair spend so much money on climate denial?

We have so many more questions:

  • Who,  specifically, at the ExxonMobil Foundation solicited and approved these grants?
  • Who annually reviewed the deliverables on the grants?
  • Who was the point of contact for the grantees?
  • Were the proposals coming in from NGOs like Heartland or Frontiers of Freedom or did you select or conduct outreach to those groups to set up these deals?

Coming next:  Lee Raymond and Rex Tillerson, Climate Hustle

Exxon knew about climate change threat since 1981: Exxon scientists tells all

Turns out ExxonMobil, one of the world’s worst climate polluters, has known about the dangers of climate change since 1981. Yet the oil giant continues to be a major funder of climate change denial today. The new evidence comes from reports and emails written by Lenny Bernstein, ExxonMobil’s top climate scientist, who worked for Exxon for 30 years. The documents, which speak directly about the dangers of global warming from CO2 emissions were released by The Union of Concerned Scientists, in a report called “The Climate Deception Dossier." Exxon has spent well over $30 million attacking climate change science since Bernstein’s first warning. As Suzanne Goldenberg wrote in the Guardian:

Exxon, unlike other companies and the public at large in the early 1980s, was already aware of climate change – and the prospect of regulations to limit the greenhouse gas emissions that cause climate change, according to Bernstein’s account. National Academy of Science describing a consensus on climate change from the 1970s.

While we have known that Exxon was responsible for opposing climate change solutions and funding climate denial, now we know they knew the truth 27 years ago. Much like big tobacco did with the link between cigarettes and cancer, Exxon leadership has denied the harm the company has done long after the scientific evidence was clear. Incredibly, Exxon continues to play down their roll in climate change denial. In an interview with the Guardian, Exxon Spokesperson Richard Keil:

“rejected the idea that Exxon had funded groups promoting climate denial. “I am here to talk to you about the present,” he said. “We have been factoring the likelihood of some kind of carbon tax into our business planning since 2007. We do not fund or support those who deny the reality of climate change.”

Earlier this year, Greenpeace revealed that Exxon, along with other fossil fuel corporations like Southern Company, funded a notorious climate change denier named Willie Soon. In fact Exxon continued to fund Soon’s roundly debunked research well after the company promised Congress they would stop funding confusion on climate change in 2007. Exxon spent over $1 million on climate denial groups in 2014 alone.  

Obama's State of the Union speech riddled with oil industry talking points

Test your BS meter with this one question quiz:


Which part of Obama's State of the Union was written by the oil industry?


a) “America is closer to energy independence than we’ve been in decades”
b) “natural gas – if extracted safely, it’s the bridge fuel that can power our economy with less of the carbon pollution that causes climate change.”
c) fracking for oil and gas can be "sustainable"
d) all of the above


The answer is literally, "all of the above."


During his State of The Union speech, President Obama said:

"The all-of-the-above energy strategy I announced a few years ago is working, and today, America is closer to energy independence than we’ve been in decades."

The phrase “all of the above,” which the president used in his 2012 State of the Union address as well, is the creation of the oil industry’s most powerful lobbying and public relations arm, the American Petroleum Institute (API). According to the New York Times, the phrase was introduced in 2000 by API to advocate for oil drilling. API’s position at the time was “that an effective national energy policy must, at a minimum, allow for all of the above.” API, proud of the hegemony of their ideas, actually predicted the president would champion the pro-fossil fuel message in this most recent State of the Union address, the day before the speech was given.

After The American Petroleum Institute debuted the phrase in 2000, it was quickly picked up by republicans with wells to drill. John Mccain made it a central part of his 2008 campaign for president. Republicans in the house and senate used it to promote offshore drilling. The former governor of Virginia, Bob McDonnell, now under federal indictment for corruption, listed the phrase on his campaign website.

ExxonMobil, the most profitable corporation in world history, continues to use the phrase in advertisements today.

ExxonMobil advertisement touting "all of the above"


This isn't just etymological trivia. The use of oil industry talking points by the president indicates how ingrained and powerful the fossil fuel industry is in the U.S’s energy conversation.

It also casts a revealing light on other pro-fossil energy comments made by President Obama in the speech, like promoting “Energy Independence.” The idea is, if we allow oil and gas corporations to exploit our land and water to extract fossil fuels, it will benefit the average citizen by lowering energy prices and reducing dependence of “foreign” energy supplies. This is completely false, as Rex Tillerson, CEO of Exxon Mobil will tell you. The oil industry wants to sell it's product on an open market, to the highest bidder, no matter who that is. Currently there are plans for 25 Liquified Natural Gas export terminals in the US, and the American Petroleum Institute is spending millions of dollars to undo a decades old law that prohibits the export of crude oil. As more oil and gas is drilled from American soil and water, more gas and oil will be exported. We will continue to import oil and other goods from around the world, regardless of how much drilling happens in the U.S.

Another energy myth promoted by the Obama administration and the fossil fuel industry is natural gas as a bridge fuel to renewable energy.

The truth is that gas is primarily comprised of methane, an extremely powerful greenhouse gas. Some scientists believe that methane could be up to 105 times as destabilizing to the global climate as carbon dioxide. When fully burned, gas releases less CO2 than coal or oil, but currently huge amounts of methane are escaping unburned into the atmosphere. An increase in spending on gas infrastructure, like pipelines, Liquified Natural Gas export terminals, or vehicle refueling stations, is not a bridge to renewable energy. It is the same old fossil fuel infrastructure that poses serious threats to the earth’s climate and local environments. The U.S doesn’t need more spending on fossil fuels, it needs a real commitment to renewable energy, efficiency, and cutting carbon pollution.

Gas Pipeline Construction in Bradford
Gas Pipeline Construction in Bradford County, Pennsylvania


Climate Science Denier Chris Stewart now Head of Congressional Committee on Climate Science

Chris Stewart, climate change science denier


Chris Stewart, a republican from Utah, was recently appointed Chair of the House subcommittee on Environment.


This means that Congressman Stewart now has dominion over the EPA, climate change research, and "all activities related to climate." According to the House Science Committees website (of which Stewart's subcommitee is a part), the chair of the Environment subcommittee oversees:


"all matters relating to environmental research; Environmental Protection Agency research and development; environmental standards; climate change research and development; the National Oceanic and Atmospheric Administration, including all activities related to weather, weather services, climate, the atmosphere, marine fisheries, and oceanic research;…"

Unfortunately for the EPA, NOAA, and anyone worried about climate change, Chris Stewart is a climate science denier. Mr. Stewart believes there is "insufficient science" to determine if climate change is caused by humans. He believes this in spite of the fact that the EPA, NOAA, and all experts in the field (which he now oversees), disagrees with him. 

For the record, Chris Stewart has no advanced degrees in science. However, before running for congress he was owner and CEO of Shipley Group, a company that trains government workers on environmental issues. Shipley Group actually runs a training on climate change science, and according to the Shipley Group website "Upon completion of the workshop, participants will be able to understand basic climate change science." Clearly Mr. Stewart has never taken his company's training.

Ties to Fossil Fuels

Though Stewart seems to ignore climate change science (while his company profits by teaching it), he does not ignore the fossil fuel industry. In fact he is quite sympathetic to the plight of oil and gas companies. His campaign website claims:

"I am the CEO of a company that works extensively with independent energy producers. I understand how difficult it is to get a drilling permit on federal lands. It is painfully slow, incoherently arbitrary, and always expensive."

Stewart's "extensive" knowledge of the fossil fuel industry is not a surprise.  His brother, Tim Stewart is a lobbyist for American Capitol Group, a washington DC lobbying firm. American capitol Group lobbies for fossil Fuel interests, like the Western Energy Alliance, a group mainly comprised of fracking and oil companies. Tim Stewart also lobbied for EnergyNorthAmerica, a company he cofounded to lobby for the Fossil Fuel Industry. One EnergyNorthAmerica slide presentation reads:

"The fact that fossil energy and mining are viewed by political "elites" with disfavor, a view driven by acolytes of radical environmentalism, has resulted in damaging laws and regulation and general neglect"

Unsurprisingly, the fossil fuel industry does not ignore Chris Stewart either. One of Stewart's books (which were published and praised by Glenn Beck), is recommended reading at Koch Industries.  Stewart received the maximum possible campaign contribution from ExxonMobil and Koch Industries during his last campaign. He also received considerable support from several Koch and Exxon funded SuperPACs. All told, he received more funding from dirty energy companies and their superPACs than any other single source.

See Chris Stewart's PolluterWatch profile for more information.


Get Rich or Lie Tryin': Climate Hustler Marc Morano

If you've ever turned on the TV and seen a charismatic, boyish, conservative looking man yelling at scientists in an animated fashion, there's a good chance it was Marc Morano.

Marc's new movie, Climate Hustle, is slated for release during global climate change negotiations next month. As in past years, Marc Morano will be among a contingent of a dying breed of science deniers attending the COP with the simple intention of interference.

Smile and Lie

Having met Marc before, I know what it's like to look into the eyes of someone who is paid to misrepresent truth with confidence, and attack my natural hesitation to call out his dishonestly.

Last June, at The Heartland Institute's tenth climate denial conference--a desert of true climate science expertise--I recorded my conversation with Marc. At minute 2:45 in the recording of our talk, he pulls a classic move. Listen to him pull a a double-layered lie, baiting me to confirm that 2014 was the hottest year on record, then attacking me for saying yes.

In fact, scientists say that 2014 was the hottest year on record, according to a study by NASA and NOAA, as reported worldwide by BBC, TIME, The New York Times, The Guardian, The Weather Channel. But Marc knows what the Tobacco industry discovered in the early 20th Century: the facts don't matter.

Even though I was right, Marc laid into me, seeing an opportunity to reference a controversy that he himself helped fabricate. His intention was to make me question myself, and thus appear uncertain and discredited to anyone reviewing our conversation. The actual content of our conversation matters much less than the aesthetic. As a current showman and former salesman, Marc gets that. 

To find Marc's weaknesses, an examination of his rapid-fire claims is needed. You hear him say NASA retracted the statement (not true), and claim that AP had to pull down a story. In reality, The AP clarification statement was not a retraction, and it did not reverse the conclusion of the NASA/NOAA study. Nor did it disprove decades of scientific evidence that human-caused climate change is happening, a conclusion Marc hopes to help the audience jump to.

If you even bothered to read this far, you see the infuriating advantage that Morano has. A lie, or a half-lie, takes only a few seconds to say. It can take a long time to untangle. By then, Marc has already moved on to his next line - trying to debunk each inaccurate claim as it happens would be a mistake. It would do nothing to clarify the facts to an observer unfamiliar with the science of climate change.

That's where long-term documentation comes into play, and that's where Marc Morano's disinformation train loses steam.

Morano's Group Tied to Investigation of ExxonMobil's Climate Science Denial

After decades of financing political groups to attack the science of climate change and the scientists conducting the research, ExxonMobil is embroiled in scandal.

This follows revelations from InsideClimate News and the Los Angeles Times that Exxon not only recognized climate change as fact, and its root in fossil fuel use, but spent millions on scientific studies of our global climate system. After Exxon buried the evidence and waged an advertising and public relations campaign to deny the science, the company coordinated and financed several groups to confuse the public.

One of these groups is Marc Morano's employer, the Committee For A Constructive Tomorrow, or CFACT, which pays him a $150,000 annual salary. CFACT and Exxon, along with Chevron, coal utility Southern Company and a number of other front groups forged a plan in 1998 at the American Petroleum Institute, a plan they continue to follow in 2015.

The "Global Climate Science Communications Action Plan" involved placing scientists who appeared independent at these front groups, financed by coal, oil, car and other industrial corporations to make public relations sound like science to reporters and the public they report to.

Morano was at a critical intersection of the strategy: he worked in the office of Senator James Inhofe (R-OK), who remains an outright denier of global warming. Morano's poisonous words are still parroted by Senator Inhofe at every opportunity, who loves to pretend that global warming is disproved every time it snows outside.

Morano and Inhofe have capitalized on America's scientific ignorance. While public relations consultants like Morano continue to lie to the public, policymakers like Inhofe are cleared to continue putting polluters before people in Congress, siding with oil and coal companies paying for their elections instead of the people they are elected to represent.

Will the Climate Hustler Go Down with ExxonMobil?

The future for Marc Morano and the rest of the cast of climate deniers is uncertain. The New York Attorney General issued a subpoena to the oil giant, initiating a process that could eventually implicate people like Marc. Congress and presidential candidates alike already have their eyes on ExxonMobil, which could lead to more unearthed evidence that Exxen knew it was deceiving the public in a false manner.

If we bump into Marc in Paris this December, for the next round of global climate negotiations, we'll be sure to ask how he feels about the unfolding lawsuits.

Investigators at DeSmog have more on Marc Morano and his upcoming movie, Climate Hustle.

Exxon's decades of advertising against climate change science

Exxon's response to news the US would dump the Kyoto Protocol, 2001. 

This week, Inside Climate News has published some new revelations about one of the world’s biggest oil companies: that scientists working for Exxon knew about climate change as early as 1977. 

Exxon’s own scientists conducted an extensive research program on climate change and "The Greenhouse Effect", running complex CO2 monitoring experiments and publishing peer-reviewed papers, because the company was deeply interested in this emerging threat to its core business, oil, and ultimately the company's survival. There is now no doubt that Exxon has known about the science and the risks of global warming for decades.

The news will perhaps be of great interest to those lawyers who successfully prosecuted the tobacco industry, which hid its knowledge of the science around tobacco’s addiction, and the impact of second hand smoke.

Exxon Advertising Fully Contradicted Exxon Scientists

Because, despite having this breadth of knowledge within its walls, and for many years after these climate science programs were run at Exxon, the company has spent years and millings of dollars funding climate deniers and think tanks who attack the scientific consensus, spreading doubt and uncertainty. Greenpeace has collected data on Exxon's campaign of climate denial for decades. Our ExxonSecrets project and database now shows that has spent nearly $31 million since 1998 funding think tanks and campaigns against the climate science consensus and climate policy progress. 

For decades, Mobil ran a weekly “advertorial” or "op-ad" on the opinion pages of the New York Times and other papers, ads that continued after Mobil merged with Exxon in 1999. The story of how Mobil managed to secure advertising space on the editorial page of the New York Times and why they did so is another story.

We at PolluterWatch have collected an archive of these ads from the 1970's to 2004. In light of the recent revelations about the company’s early understanding of the issue, they’re worth re-examining. The ads on global warming in particular set out the history of the companies’ campaign against both climate action and the science. 


In the lead up to the Kyoto Protocol negotiations, Mobil, a prominent member of the Global Climate Coalition, was leading the charge on the “it’s not global” message calling for developing countries to be included in emissions reduction targets.

Mobil focused on all the arguments against action on climate change that we still hear today. It claimed that developing country emissions were not addressed (the “blame China” argument). It said the climate models can’t be trusted. It called for more research. And it questioned the veracity of climate science. This argument later became the mantra of Republicans and industry opponents of international climate action, turning into a “blame China” campaign that stalled international action for years.


On December 2 1999, the first of the newly-merged ExxonMobil company ads appeared in the New York Times, announcing the merger.

And just one week later, on December 9, 1999, the merged ExxonMobil picked up the decades-long New York Times ad campaign with an ad titled: “Tomorrow’s energy needs”, emphasizing of course the plentiful global supply of fossil fuels, ExxonMobil’s preferred energy source. ExxonMobil is still running this argument today, using outdated, business as usual IEA scenarios to emphasize its point, and ignoring any of the IEA's “new policy” scenarios. Interestingly, the new revelations by Inside Climate News show that in the 1970s, Exxon was thinking well beyond oil for a spell, doing advanced research in solar power for example.

The Chairman and CEO of the merged giant ExxonMobil was Lee Raymond, who had worked for Exxon since the 1960s. Raymond in fact chaired the American Petroleum Institute’s climate change committee, and twice chaired the API itself. Raymond was a hardened climate science denier, and his views were strongly reflected in a new turn in the company’s ads. Whereas Mobil had called for more research, and put the blame on developing countries, ExxonMobil embraced those arguments, but turned to outright denial.

On March 16, 2000, ExxonMobil’s ads continued the onslaught against the Kyoto Protocol and climate science with “Do no harm” that argued a similar line to the “coal will solve poverty” pitch we hear from Peabody Energy today:




“…for most nations the Kyoto Protocol would require extensive diversion of human and financial resources away from more immediate and pressing needs in health care, education, infrastructure, and, yes, the environment—all critical to the well-being of future generations.”

ExxonMobil went on to advocate a “strong focus on scientific understanding” around climate change and proposed policies “that have the potential to make significant longer-term reductions in emissions, if they are needed.” 

The ad finished with this: “Although it is hard to predict what the weather is going to be this weekend, we know with certainty that climate change policies, unless properly formulated, will restrict life itself.”

A week later, on March 23, 2000, ExxonMobil’s ad, “Unsettled science” focused on a 1996 study on temperature and climate in the Sargasso sea. At the company AGM in May that year Lee Raymond gave a presentation arguing the study showed how past temperatures appeared warmer than today, long before people began burning fossil fuels.




"So the issue isn't only: is the earth warming, but why is it warming," Raymond told the meeting.

In a letter in response to ExxonMobil’s use of his work, the author of the study, Dr Lloyd Keigwin, wrote:

"I believe ExxonMobil has been misleading in its use of the Sargasso Sea data. There's really no way these results bear on the question of human induced climate warming…I think the sad thing is the a company with the resources of ExxonMobil is exploiting the data for political purposes."

ExxonMobil then moved to a touch of greenwashing, a prominent feature of many of its Op Ads. In “The Promise of Technology” the company emphasized its push to explore new technology, especially it project on hydrogen/petroleum cars, research that kept a focus on cars at least in part powered by Exxon’s climate-changing product, which hasn’t produced any results, and which has since been surpassed by the development of electric cars. Yet it still managed to keep a question mark over the science of climate change with this line: “Climate change may pose legitimate long term risks.”



XOM 2000 Mar 30 NYT: the promise of technology (PDF)
XOM 2000 Mar 30 NYT: the promise of technology (Text)


October 28, 2000 – ExxonMobil launched an attack on the precautionary principle with “Unbalanced caution”




In November 2000, Republican George W Bush won the US elections. Three days before his inauguration, in January 2001 Exxon's “An Energy Policy for the New Administration,” urged caution on energy issues, arguing: 

Regarding climate change policy, the unrealistic and economically damaging Kyoto process needs to be rethought....Alternative energy sources such as solar or wind will not become significant until well after 2020.”   

(Note: in 2014, renewable sources of energy accounted for about 10% of total U.S. energy consumption and 13% of electricity generation.1 Globally, in 2013 renewables accounted for almost 22% of global electricity generation, a 5% increase from 2012, according to the IEA).




On 28 March, 2001, EPA head Christine Tod Whitman announced the US would not implement the Kyoto Protocol. Just over a week later, on April 10, 2001 ExxonMobil’s ad lauded the decision: Moving Past Kyotoslammed the Protocol, saying it was “too much too soon,” “tried to force technological change”, “failed to include developing countries” and was “fatally politicized.”




The ad’s companion the following week “…to a sounder climate policy” called for more research on climate change, an argument became the central plank of the Bush administration’s climate change policy.



XOM 2001 April 17 NYT: ...to a sounder climate policy (PDF)
XOM 2001 April 17 NYT: ...to a sounder climate policy (Text)


In June 2001, President Bush gave his famous Rose Garden speech on climate change, saying, in very similar words to Exxon’s, that Kyoto was “fatally flawed in fundamental ways” and then set out the same argument as Exxon – and Mobil – had been running since the mid-90’s: that big developing countries such as China and India were not part of Kyoto therefore it wouldn’t work. This remains the mantra of recalcitrant developed country nations today.  

In August 2001, Exxon’s ad “Sifting and winnowing”, while not directly mentioning climate change, argued that technological advances in energy were not progressing fast, and that the government should not give subsidies to new technologies – they had to stand on their own two feet.  



XOM 2001 Aug 2 NYT: Sifting and winnowing (PDF)
XOM 2001 Aug 2 NYT: Sifting and winnowing (Text)


“..it’s important that business and government leaders not pretend that we know enough to force our energy future to conform to some predetermined vision. Nor should some sources be subsidized, thereby masking their true costs and true consumer preferences.”

(Today, the fossil fuel industry receives around $37.5 billion a year in subsidies from the US Government).

In October 2002, Exxon was still questioning the science. It's op-ad “Managing Greenhouse Gas Emissions” starts with that very question: 

“It is our view that better scientific understanding of climate change, human influence on it, and the associated risks and possible consequences are needed.”

While the ad went on to emphasize what the company was doing about energy efficiency, and reluctantly accepted the problems with climate change: 

“Doing nothing is neither prudent nor responsible, but the same may be said of rash action.”

January 2004: “Directions for Climate Research” Here, ExxonMobil outlines areas where it deemed more research was necessary, such as “natural climate variability, ocean currents and heat transfer, the hydrological cycle, and the ability of climate models to predict changes on a regional and local scale.”



XOM 2004 Jan 21 Climate Research Directions (PDF)
XOM 2004 Jan 21 Climate Research Directions (Text)


January 2004: The “Weather and climate” ad correctly stated that weather and climate are different, but again, the ad emphasizes the range of uncertainties about climate change. The list is a litany of climate denier arguments at the time (many of which are still used today), including the influence of the sun (led by the Smithsonian Institute’s "Willie" Wei Hock Soon, whose work was being funded by ExxonMobil at the time). 



XOM 2004 Jan 22 NYT: Weather and climate (PDF)
XOM 2004 Jan 22 NYT: Weather and climate (Text)


“In the face of natural variability and complexity, the consequences of change in any single factor, for example greenhouse gas emissions, cannot readily be isolated, and prediction becomes difficult... Scientific uncertainties continue to limit our ability to make objective, quantitative determinations regarding the human role in recent climate change, or the degree and consequence of future change.”

We don’t have any more of these ads after 2004. But they continue today.

In 2005, Lee Raymond retired as CEO and Chairman of ExxonMobil. During his time in this role, the company had funded climate denying think tanks to the tune of $18,593,923, with the highest year of giving that year, in 2005, at $3.47 million. Science writer Chris Mooney outlined some of that funding in Mother Jones.

The following year, with new CEO Rex Tillerson at the helm, ExxonMobil began dropping its funding of some of these groups, saying in its May 2008 annual report that it was would no longer fund groups “whose position on climate change could divert attention from the important discussion on how the world will secure the energy required for economic growth in an environmentally responsible manner."

Indeed it did drop some of that funding, and it fell back to around $800,000 in 2013, but rose again to $1.8m in 2014, after a $1m grant to the Chamber of Commerce Foundation.

ExxonMobil’s paying of climate denial campaigns may have waned since Raymond’s term, but Tillerson is still campaigning against the solutions. At the company’s AGM in May 2015, he repeated his view that renewables are not economic, saying "we choose not to lose money on purpose." 

But he also repeated the same mantras seen over the decades: that the models weren’t very good, and that it would be difficult for the world to meet aggressive emission reduction targets. Technology, he said, can help deal with rising sea levels or changing weather patterns "that may or may not be induced by climate change." 

Tar sands satire shut down after complaints from law firm tied to oil industry

Political satirists Andy Cobb and Mike Damanskis recently began a new video project to document the tar sands of Canada. But a law firm who represents Exxon and other tar sands interests has begun filing complaints, and had their video pulled off youtube.

Comedians and activists, the duo has become known for biting commentary on the oil industry, like their response to Exxon’s tar sands pipeline spill in Mayflower, Arkansas, which was featured on the Rachel Maddow Show.

Their new project sends the team up to Alberta, Canada, on a “vacation” to document tar sands mining operations and its effects on the ecosystems and public health. The project also wants to expose the hypocrisy of the claims of environmental stewardship made by oil corporations involved in tar sands mining, as well as the Albertan government, which touts Alberta’s ecotourism options while promoting tar sands mines.

"The original inspiration for our project is that industry PR around the tar sands seems like a cross between a travel ad and oil company ad, inviting us to 'come to Alberta' and see for ourselves," Mike Damanskis told DeSmogBlog.

The complaints against Andy and Mike were filed by the law firm Denton, on behalf of  “Travel Alberta,” the tourism bureau of Alberta, Canada. An investigation by DeSmogBlog’s Steve Horn found that Denton has serious and substantial ties to the tar sands oil industry, and represents ExxonMobil’s tar sands project, as well as several other oil corporations tied to tar sands development.

To support Andy and Mike’s project, check out their pitch video and fundraising page.


3 major scandals in 3 months, the latest about Keystone XL

Since it was first proposed in 2008 the argument for building the Keystone XL pipeline, which would pump tar sands crude oil from Canada to the Gulf coast for refining and export to foreign countries, has had some major holes. Literally.

Sunlight is visible through a faulty weld in the Keystone XL pipeline. Picture taken from inside a section of pipe by activists with Tar Sands Blockade

If approved, Keystone will pump a super-heated mixture of tar, sand, and chemicals from the most carbon polluting oil development on earth, while the effects of global warming manifest themselves across the country and the world. In order to mine and refine tar sands the oil industry must burn 1 barrel of oil for every 3 barrels of oil produced, a marvel of inefficiency. The potential builders of the Keystone XL have been caught in scandal after scandal in their attempts to get government and popular approval for the pipeline. The last few months have revealed the lengths that TransCanada (the company building the pipeline) and other Keystone proponents will go to secure approval for Keystone.

A tar sands mining pit in what was once boreal forest

Here are 3 of the most important Keystone XL Scandals that have been revealed since April:

1) The State Department doesn't know where the Keystone XL pipeline will be located

A year and a half ago, Thomas Bachand, a researcher mapping the route of the proposed Keystone XL pipeline, asked the State Department - the agency responsible for approving the pipeline - for the coordinates of the Keystone XL. He hoped to accurately map the pipeline route so that people would know which waterways, neighborhoods, and back yards would be affected. After 14 months of waiting and haggling for what should have been an easy answer, the State Department admitted in June that they did not possess the GIS coordinates of the pipeline, and therefore did not know its exact route. Yet the State Department has promised that the Keystone XL would be environmentally safe and does not threaten water supplies in its path. From the Environmental Impact Study used by the State Department:

“A limited number of public water supply wells are located within one mile of the proposed pipeline area (39 along the entire route; Montana-1, South Dakota-0, Nebraska-38), and a very limited number of private water supply wells are located within 100 feet of the pipeline (Montana-6; South Dakota-0, Nebraska-14).”

But how would the State Department know how close the pipeline runs to water sources without knowing where the pipeline will run?

A tar sands spill from Exxon's pipeline in Mayflower, Arkansas

2) The private contractors hired to gauge the environmental impact of the Keystone XL for the State Department work for TransCanada and other oil companies that would benefit from building the pipeline, a major conflict of interest that the State Department tried to hide.

The most recent Environmental Impact Study (EIS) of the Keystone XL was conducted by the oil industry contractor Environmental Resource Management (ERM). Since it's release, the study has been widely criticized for both its glaring oversights and questionable findings. For instance, the EIS claims that building the Keystone XL, a giant among pipelines, would not have any effect on greenhouse gas emissions or the development of the Athabasca tar sands, even though the entire purpose of building the KXL is to increase tar sands development. Even the Environmental Protection Agency (EPA) has questioned the trustworthiness of the study. As it turns out, ERM works for Transcanada, Koch Industries, Shell Oil, and other oil corporations that stand to benefit from building the Keystone XL. ERM is also a dues paying member of the American Petroleum Institute, which spent $22 million lobbying for the pipeline. Not only did the State Department know about these conflicts of interest, they redacted this information from public filings in an attempt to conceal the truth. ERM has a history of producing environmental studies that seem skewed toward befitting the oil companies that hire them. In March of this year, ERM released a study claiming that a tar sands refinery in Delaware made the air around the plant cleaner. The study, which was funded by the tar sands refinery in question, was challenged by independent air quality studies that found Benzene and other cancer-causing compounds far in excess of EPA standards. As the News Journal explains:

"Air-quality tests commissioned by a Delaware City citizens group show a jump in local chemical, soot and sulfur levels after the opening of the Delaware City refinery, with at least three toxic pollutants exceeding some public health limits in one spot a mile from the plant"

3) Obama Administration insiders have significant ties to TransCanada, which the company has tried to exploit.

As was recently reported by Steve Horn at DeSmog Blog, President Obama’s personal attorney, former White House Counsel Robert Bauer, has direct ties to TransCanada. Bauer works for Perkins Coie LLP, a major corporate law firm which represents TransCanada’s South Central LNG project. Furthermore, Robert Baur's wife, Anita Dunn, is the co-owner of the PR firm SDKnickerbocker, which handles public relations work for TransCanada. Dunn, who was a Communications Director for Obama and Senior Adviser for Obama's 2012 re-election campaign, has met with top Obama administration officials more than 100 times since leaving in 2009, according to a recent New York Times investigation. However, Robert Bauer and Anita Dunn are just the latest tie between TransCanada and US regulators to be uncovered. TransCanada and the government of Alberta, Canada have purposefully stacked their ranks with lobbyists that have ties to the Obama administration and/or John Kerry, who is now in charge of the State Department. From Friends of the Earth:

The Financial Times has found that Alberta made a point to hire former Obama officials and Kerry staff in order to win approval from the State Department instead of focusing on Congress like most lobby groups. TransCanada and Alberta’s lobbyists have been trying to convince the administration that the pipeline will create jobs and pose no threats to the environment, in the hopes that they can get the pipeline approved.

TransCanada also snapped up people leaving the State Department to help grease the wheels of approval for Keystone XL within the State Department. From Businessweek:

David Goldwyn, an aide to Hillary Clinton, was something of a mole for TransCanada, coaching the company’s executives on how to win favor at State with “better messaging.” After leaving the State Department, Goldwyn testified before Congress in favor of Keystone XL.

These latest 3 scandals are just the most recent examples of the extent to which TransCanada and other Keystone XL boosters have manipulated the approval system in favor of the pipeline. Help stop the Keystone XL and protect the families and water sources in it's path by telling President Obama not to approve pipeline. Sign the petition here.

New Documents show Exxon knew of contamination from the Maryflower oil spill, still claimed lake was "oil-free"

On March 29 ExxonMobil, the most profitable company in the world, spilled at least 210,000 gallons of tar sands crude oil from an underground pipeline in Mayflower, Arkansas. The pipeline was carrying tar sands oil from Canada, which flooded family residences in Mayflower in thick tarry crude. Exxon’s tar sands crude also ran into Lake Conway, which sits about an eighth of a mile from where Exxon’s pipeline ruptured.

The cove of Lake Conway which Exxon claimed was "oil-free"

A new batch of documents received by Greenpeace in response to a Freedom of Information Act (FOIA) request to the Arkansas Department of Environmental Quality (DEQ) has revealed that Exxon downplayed the extent of the contamination caused by the ruptured pipeline. Records of emails between Arkansas’ DEQ and Exxon depict attempts by Exxon to pass off press releases with factually false information. In a draft press release dated April 8, Exxon claims "Tests on water samples show Lake Conway and the cove are oil-free." However, internal emails from April 6 show Exxon knew of significant contamination across Lake Conway and the cove resulting from the oil spill.

When the chief of Arkansas Hazardous Waste division called Exxon out on this falsehood, Exxon amended the press release. However, they did not amend it to say that oil was in Lake Conway and contaminant levels in the lake were rising to dangerous levels, as they knew to be the case. Instead, they continue to claim that Lake Conway is "oil-free." For the record, Exxon maintains that the "cove," a section of Lake Conway that experienced heavy oiling from the spill, is not part of the actual lake. Exxon maintains this distinction in spite of Arkansas Attorney General Dustin McDaniel saying unequivocally "The cove is part of Lake Conway…The water is all part of one body of water." Furthermore, Exxon water tests confirmed that levels of Benzene and other contaminants rose throughout the lake, not just in the cove area.

Though Exxon was eventually forced to redact their claim that the cove specifically was  "oil-free," the oil and gas giant has yet to publicly address the dangerous levels of Benzene and other contaminants their own tests have found in the body of Lake Conway. The Environmental Protection Agency and the American Petroleum Institute don’t agree on everything, but they do agree that the only safe level of Benzene, a cancer causing chemical found in oil, is zero. Benzene is added to tar sands oil to make it less viscous and flow more easily through pipelines.  Local people have reported fish kills, chemical smells, nausea and headaches. Independent water tests have found a host of contaminants present in the lake.

Dead fish in Palarm creek, which Lake Conway drains into. Palarm creek is a tributary of the Arkansas River.

According to Exxon’s data, 126,000 gallons of tar sands crude oil from the pipeline spill is still unaccounted for.

Exxon's spill emanated from the Pegasus Pipeline, which like the proposed Keystone XL pipeline, connects the Canadian Tar Sands with refineries in the Gulf of Mexico.

Four Oil Spills in One Week: Exxon's Arkansas Tar Sands spill one of many

As many people who watch the oil industry know, oil spills are not avoidable, preventable, or unlikely. From extraction to combustion, oil is a destructive and dirty business, based on sacrificing the health of environments and peoples for corporate profits.

Smoke pours from an Exxon Oil Refinery after an explosion in Baton Rouge, Louisiana in 1989

This fact was especially evident last week, when Exxon’s Pegasus pipeline spilled over 150,000 gallons of toxic tar sands crude oil into Lake Conway and adjoining neighborhoods in Mayflower, Arkansas.

Exxon's tar sands spill in Mayflower, Arkansas

However, Exxon’s Mayflower spill is not an isolated incident. In fact, there were three other significant oil spills that occurred last week.

The spills, which were the result of both train derailments and pipeline ruptures, spilled many hundreds of thousands of gallons of toxic crude oil in and around neighborhoods, marshes, and rivers.

March 26 - Train Derailment in Minnesota - 30,000 gallons of crude oil spilled

Last week's cacophony of oil industry irresponsibility began with a train derailment in Minnesota, which spilled 30,000 gallons of crude oil. The oil was from Canada which has become a top exporter of crude to the United States because of their exploitation of the tar sands in Alberta.

aerial view of the Alberta Tar Sands

In a fit of ill-timed opportunism, supporters of the Keystone XL pipeline, which would pump tar sands oil from Canada to the gulf coast, used this this spill as a justification for building the tar sands pipeline. A spokesman for North Dakota Senator John Hoeven, who has been one of the chief political proponents of the Keystone XL pipeline, had this to say:

"It should be clear that we need to move more oil by pipeline rather than by rail or truck...This is why we need the Keystone XL. Pipelines are both safe and efficient."

March, 29 - Lake Conoway, Arkansas - 156,000 gallons of tar sands crude oil spilled

In an incident that should make anyone question the "safety and efficiency" of oil pipelines, Exxon’s Pegasus Pipeline spilled 157,000 gallons of tar sands crude into Lake Conway and surrounding neighborhoods in Arkansas. Since the spill, Exxon has limited press access to the spill site, oiled animals, and even the skies above the spill area. Exxon has even claimed that Lake Conway has been unaffected by the oil spill, though Arkansas Attorney General Dustin Mcdaniel has set that particular record straight.

"Of course there's oil in Lake Conway"

Mcdaniels said.

Arkansas Pipeline Spill
Exxon's tar sands oil spills into a cove of Lake Conway, Arkansas

April, 3 - Houston, Texas - 30,000 gallons of crude oil spilled

Four days after Exxon's Pegasus pipeline ruptured and seven days after Keystone XL pipeline proponents claimed "pipelines are both safe and efficient," a Shell pipeline running through a bayou outside of Houston spilled 30,000 gallons of oil into the Texas marsh. The actual amount of oil spilled by Shell's West Columbia Pipeline is still unknown, as the cause of the leak has not been released by Shell.


April, 3 - White River, Ontario - 16,642 gallons of crude oil spilled

At the same time that Shell was spewing oil into the wetlands of Texas, a train derailment in White River, Ontario was leaking oil in Canada. Most people know White River as the original home of Winnie the Pooh, but it is also a major train depot for shipping crude oil. The company responsible claimed that 4 barrels of oil were spilled, though the actual number turned out to be 10 times larger, at 400 barrels. That's 16,642 gallons of toxic crude oil. Sorry Winnie.

As the oil industry proved this week, they are incapable of protecting people and the environment from their product. As Micheal Brune of Sierra Club said:

"In Ontario, the company said it spilled four barrels when it had actually spilled 400. In Arkansas, Exxon learned about the spill from a homeowner but kept pumping tar sands crude into the neighborhood for 45 minutes, and is bullying reporters who want to tell the public what's going on. In Texas, a major oil spill came to light that Shell had been denying for days. Transporting toxic crude oil -- and tar sands in particular -- is inherently dangerous, more so because oil companies care about profit, not public safety. This is why Keystone XL, at nine times the size of the Arkansas Pegasus pipeline, must never be built.”

If built, the Keystone XL pipeline will spill. Stop the Keystone XL pipeline.

Syndicate content

Anti-Environmental Archives


Keep In Touch

FacebookTwitterYouTubePolluterWatch RSS

Sign up for