Heritage Foundation

Google Still Supporting Climate Change Deniers. Why Google, Why?

The heartland institute funded this billboard.

Yet another Google-funded organization is out promoting conspiracy theories about the threat of man-made global warming. On Monday, September 23, the Google-financed Heritage Foundation hosted hosted Heartland Institute president Joseph Bast, Willie Soon, and Bob Carter to present “Climate Change Reconsidered II,” in which they argued that the world’s scientific community have systematically overstated the dangers to humanity of unregulated carbon pollution.

Like the Heritage Foundation, the Heartland Institute, Soon, and Carter have significant funding from the fossil-fuel industry and a long record of questioning not only the economics of regulating climate pollution but the underlying science itself, as explained in our new Dealing in Doubt report

Greenpeace activists confronted Bast at Heritage after the event, asking him to reveal whether Chicago magnate Barre Seid funded the multimillion-dollar climate-denial initiative. Bast refused to answer the question.


 

Since Google’s selection of former Republican representative Susan Molinari as their chief lobbyist, the Internet giant has embraced key players in the climate-denial machine. In the last few months, Google was the top funder of the annual dinner of the Competitive Enterprise Institute, famed for its “CO2: We Call It Life” ads, held a fundraiser for the re-election of Sen. Jim Inhofe (R-Okla.), who penned the book “The Greatest Hoax,” and was revealed to be a member of the American Legislative Exchange Council, which has argued that “substantial global warming is likely to be of benefit to the United States.”

Google’s support of the Heritage Foundation elicited new criticism from climate scientists associated with the company.

“Their motto may be ‘don’t be evil,’ but they apparently don’t have any problem with giving it money,” climate scientist Andrew Dessler, Professor of Atmospheric Sciences at Texas A&M University, told Hill Heat in an e-mail interview.

“If you want to be a corporate leader on climate change or science education, you should fund groups to combat the anti-science garbage produced by Heritage, not the other way around,” said climate scientist Simon Donner, Associate Professor, Department of Geography, University of British Columbia, when asked for comment.

Dr. Dessler and Dr. Donner were Google Climate Science Communication Fellows in 2011. They and 15 other Fellows recently sent an open letter to the company criticizing its fundraiser for Sen. James Inhofe (R-Okla.), writing that “in the face of urgent threats like climate change, there are times where companies like Google must display moral leadership and carefully evaluate their political bedfellows.”

In a campaign led by climate accountability organization Forecast the Facts, over 150,000 people have signed petitions challenging Google’s support for climate deniers, and have staged protests in Washington DC, New York City, and Google’s headquarters in Mountain View, Calif.

 
Here's a link to the Google-ALEC petition:

Climate Denial & Barre Seid: the name The Heartland Institute can't say

Drawings of Heartland Institute staff from Greenpeace's report on climate change denial, Dealing in Doubt.

Yesterday, the Heritage Foundation hosted The Heartland Institute's CEO Joseph Bast, along with two of Heartland's contracted climate denial scientists (Willie Soon and Bob Carter), to present their new report that denies the seriousness of global warming. Greenpeace was there to ask Heartland about the report's funders, including billionaire Barre Seid, and to challenge Heartland's assertion that their work has any scientific validity (it doesn't). See the video for yourself.

Heartland's "Climate Change Reconsidered," written by the usual climate denier suspects under the guise of the "Nongovernmental International Panel on Climate Change" (NIPCC) is intended to undermine new scientific findings from the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Despite what Joe Bast and Heartland comms director Jim Lakely claim, their false report is not peer-reviewed, a formal process conducted by editors at actual scientific journals have other qualified scientists rigorously review and critique submitted work if it is to be approved for publication.

You'll notice that Heartland's climate denial report isn't being published in any scientific journals, but rather from Heartland itself. This is because the document is a public relations tool intended to keep politicians and the public doubting that global warming is worth addressing.

While Heartland continues politicizing science, demonizing credible scientists and using tobacco industry tactics to forge doubt over global warming, Americans are feeling the real toll climate change is already taking on society, by increasing the severity of storms like hurricane Sandy or pushing droughts, wildfires and heatwaves to new extremes.

Heartland doesn't care, or even recognize, that global warming is already costing the global economy $1.2 trillion dollars and contributing to 400,000 deaths each year. They don't care that billion-dollar weathers disasters, intensified by climate change, are on the rise and impacting the U.S. economy and our infrastructure. Nor do they accept repeated research indicating the overwhelming consensus among credential climate scientists that human fossil fuel use is the primary driver of unnatural global warming--in fact Heartland's staff have repeatedly lied to cast doubt upon that research.

Heritage Foundation crisis clogs Koch Brothers outreach to Hispanic voters

The Heritage Foundation isn't helping billionaire brothers Charles and David Koch reach Hispanic and Latino voters.

If you were the Koch brothers and you wanted to connect better with Latino and Hispanic voters, after you just dumped millions of your own cash into a presidential election that didn't go in your favor, you'd probably be annoyed if one of your favorite front groups started undermining your voter outreach.

That's exactly what's happening with the Koch-funded Heritage Foundation. Heritage is having a public relations crisis after releasing a contentious report claiming that immigration reform would cost $6.3 trillion over the next 50 years, indebting taxpayers to support people who live in the U.S. illegally. The offensive kicker is that the Heritage report's freshly-resigned co-author, Jason Richwine, previously published a dissertation claiming that Hispanic and Latino immigrants have lower IQs than White people.

Here's a helpful meme for Mr. Richwine:

As Heritage Foundation is one of the billionaire Koch brothers' favorite groups to implement their political agenda--receiving more than $2.7 million from Koch-controlled foundations since 2005--this is a poor start for the Kochs' new interest in reaching Hispanic and Latino voters in the U.S.

Amid the fiasco, Heritage pulled out of Buzzfeed's forum on immigration sponsored by the Charles Koch Institute. See infighting over Heritage's assumptions about how so-called "illegals" contribute to the U.S. economy from the Koch-funded Reason Foundation, of which David Koch is a trustee.

Hispanic & Latino Voter Engagement is Central to the Kochs' Refined Political Plans:

After coordinating hundreds of millions of dollars to defeat President Obama with the direct help of other billionaires like Sheldon Adelson, Foster Friess, and Philip Anschutz, the Kochs are meticulously refining their methods of controlling U.S. politics from behind the scenes. Some of those methods already involve serious marginalization of U.S. immigrants from Latin-American countries, as I've previously written:

It’s worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona’s controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

At the Kochs' most recent political strategy and fundraising meeting, the Kochs prioritized outreach to Hispanic voters, according to leaked material published by Mother Jones. Kevin Gentry, a Koch Industries employee and Koch World's central fundraiser, explained the new priority in his invitation to "several hundred of America's top business owners and CEOs" attending last month's Koch meeting:

Among other topics, in April, we'll discuss how to more effectively engage growing demographic groups, such as Hispanic and Latino voters, and how to encourage principled and effective advocates of free enterprise to run for office.

Kevin Gentry then offered mild elaboration to invitees of the Koch meeting:

Hispanic, women and youth engagement. Allies will present an approach to more effectively communicate to these growing demographics, all of which will play a critical role in advancing free enterprise.

New Heritage President Jim DeMint's History with Koch World:

It's unclear if anyone from the Heritage Foundation attended the recent Koch meeting, although Heritage's new President and former U.S. Senator James DeMint has repeatedly attended the Kochs' secretive confabs in the past. In turn, the Kochs were one of the top contributors to Jim DeMint's political piggy bank while he ran and served in the Senate (2004-2012). Sen. DeMint's campaign and leadership PACs received a total $76,000 from Koch Industries and the Koch family (see p. 21 of Greenpeace's 2011 Koch report).

Either Jim DeMint and the Heritage Foundation didn't heed the notes from the Kochs' latest gathering, or Heritage staff didn't realize that calling people stupid isn't the best way to sell an ideology.

On a human level, the Kochs don't get it. Even ignoring the offensive work of the Heritage Foundation, ALEC, and other Koch front groups, the recent focus on Latino and Hispanic voter outreach is clearly a self-serving political tactic, where broadly-defined groups of people are used as a means to an end.

Koch Industries bid for U.S. Newspapers includes major Spanish outlets:

The Koch brothers could potentially influence U.S. Latino voters through Koch Industries' controversial bid for a pile of major U.S. newspapers owned by Tribune Company. Tribune Co's print news in Chicago and Los Angeles isn't limited to the Chicago Tribune and the LA Times; Tribune Co. owns Hoy, the nation's second largest daily U.S. newspaper published in Spanish, as well as two major weekly outlets in Florida: El Sentinel de Florida Central and El Sentinel del Sur de la Florida, published in conjunction with two Tribune daily papers written in English, the Orlando Sentinel and the South Florida Sun-Sentinel.

Each Saturday, 127,000 copies of El Sentinel is distributed to its reader base, while Hoy's weekend edition reaches over one million homes in Los Angeles and Chicago.

Tribune Company's widely distributed English newspapers also include the Baltimore Sun, the Hartford Courant, and the Allentown, PA's Morning Call and Hampton Road, VA's Daily Press.

While Koch Industries doesn't yet own any media, a network of Koch-friendly media has shown it is capable of spreading misinformation on key topics like climate change. Due to the high possibility of warped editorial reporting if Koch buys Tribune, ten public employee unions and groups like Free Press, FAIR, Forecast the Facts, Courage Campaign, Daily Kos, and the Center for Media and Democracy have all urged the public and owners of the Tribune Company to reject an offer from Koch Industries.

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Koch Industries bid for Tribune Co. newspapers could expand existing climate denial in Koch media

Brothers Charles and David Koch have spent decades and millions of dollars to influence the news we read in newspapers, see online and watch on TV. The Kochs regularly convene high security meetings with high society attendees, many of whom work in the media, influence it, or own it.   

Now reporters across the country are eyeing the Koch's first attempt to directly own media themselves. Last weekend's New York Times confirmed Koch Industries' bid for the Tribune Company as a way for the Kochs and their allies to "make sure our voice is heard." Tribune's newspapers reach tens of millions of U.S. citizens, an ideal captive audience for Charles Koch's self-serving philosophy to promote "economic freedom," and to end "crony capitalism," an ironic choice of words for the one of country's most infamous corporate political manipulators. Tribune Co. owns eight newspapers and 23 TV stations across the country including the L.A. Times, the Chicago Tribune and Hoy, the country's 2nd largest daily Spanish newspaper, a clear asset for conservative politicians still reeling from their underwhelming rapport with the U.S. Hispanic population in the 2012 election. Reaching Hispanic and Latino voters will be a major topic at the Kochs' secretive "billionaires caucus" next week, which was delayed three months so the Kochs could audit the results of their 2012 electioneering activities, bolstered by hundreds of millions of dollars raised at previous Koch meetings.{C}

It's worth noting that the Koch-funded American Legislative Exchange Council distributed Arizona's controversial racial profiling law, SB 1070, to states around the country so private prison companies can rake a profit off the incarceration of immigrants.

Existing Kochtopus Media Publishes Climate Science Denial

Preceding their bid for the Tribune Company, the Koch brothers' network ties them to media outlets promoting the climate change denial campaign infamously bankrolled by the Kochs. Read the slaughter of science yourself at the Wall Street Journal opinion page, the Weekly Standard, the National Review, the Washington Examiner, and Breitbart.com. A Greenpeace investigation detailed key media outlet owners and pundits with ties to the Kochs through their secretive strategy meetings, as did Lee Fang's ThinkProgress article on the Kochs' pet "journalists." Here are some of the Koch's key allies that own or work in the media:

  • Stanley S. Hubbard, the billionaire chairman and CEO of Hubbard Broadcasting, which owns TV and radio stations in major cities across the country, including Washington DC's WTOP and WFED.
  • Karl Eller, who founded the world’s largest outdoor advertising company, Clear Channel Outdoor, and launched numerous TV, radio and newspaper outlets that were absorbed by Gannett Company. Gannett owns USATODAY and dozens of other U.S. newspapers and television stations, and Clear Channel Outdoor stemmed from a Gannett advertising subsidiary purchased by Eller. Karl Eller served on the board of Turner Broadcasting, which owns CNN. He was chosen by the American Advertising Federation for its Advertising Hall of Fame in 2004.
  • Ramesh Pannuru, the senior editor of the National Review, an outlet funded by the Charles Koch Foundation. National Review's "Planet Gore" blog is dedicated to dismissing global warming.
  • Stephen Moore of the Wall Street Journal editorial board, contributor to the National Review and frequent TV news pundit. Stephen Moore used to work at the Cato Institute, which was founded by Charles Koch in the 1970's and continues to be directed by David Koch and other Koch Industries associates. Moore advises the Koch-funded American Legislative Exchange Council (ALEC) and regularly collaborates with the Heritage Foundation and Americans for Prosperity. In 2009, Moore told attendees of the 2009 RightOnline conference, "What would we do without the Wall Street Journal and FOX News, Right? And Americans for Prosperity?" Moore is a former director of Donors Capital Fund, according to 2010 IRS tax filings.
  • Steven Hayward, who is affiliated with numerous groups financed by the Kochs as well serving as treasurer and board member to Donors Capital Fund. DCF and sister group Donors Trust hide money from the Kochs and other corporate interests to groups like the Heartland Institute, the Franklin Center, CFACT, Americans for Prosperity, and many other groups connected to Hayward--read more on Steven Hayward and the Donors Trust network. Steven Hayward frequently dismisses global warming in the Weekly Standard, the National Review, and Powerline Blog, run by attorney John Hinderaker, whose firm has represented Koch Industries.
  • Glenn Beck, the former FOX News hysteric who thanked Charles Koch on air for providing misinformation on climate change he presented during his show.
  • Dixon Doll, the co-founder and General Partner of DCM, a venture capital firm involved in telecommunications. Dixon Doll sits on the board of directors of DIRECTV.

The New York Times included the brothers' connection to oil and gas billionaire Philip Anschutz, who owns the Weekly Standard, the Washington Examiner, and other outlets through Clarity Media Group (check out the Weekly Standard's  puff piece on the Kochs). Phil Anschutz, a fellow financier of climate science denial groups, is one of many elites who attends the Kochs' twice-annual strategy meetings, where millions of dollars are raised to influence politics through groups like the Heritage Foundation, Americans for Prosperity, the Franklin Center, and the other members of the State Policy Network. The State Policy Network and its affiliates often gin up their own astroturf media, with the Franklin Center's "Watchdog" websites dishing out content to bolster the campaigns of Koch's flagship SPN operations like Americans for Prosperity and ALEC. The Franklin Center is 95% funded by Donors Trust, the "Dark Money ATM" that hides money from the Kochs and other secretive political manipulators.

Pressure from advocates and Tribune employees to reject Koch bid

Media Matters reported numerous accounts from Tribune Co. paper employees concerned they would be a "conservative mouthpiece" for Koch Industries. As reporters from Tribune's various newspapers voice their discontent, Forecast the Facts and Courage Campaign have obtained over 100,000 petitions to the Tribune Company against the Koch bid, citing Tribune reporting on climate change that could be threatened by Koch ideology. The public pressure has been acknowledged by @TribuneCo on Twitter, though the company remains noncommittal.

This post was crossposted from Greenpeace's The Witness: Koch Bros Tribune Co? Climate change denial in Koch-friendly media

Check Greenpeace.org for more Koch Facts.

Report Highlights Failure of Media to Disclose Fossil Fuel Interests

Freshly released today: a report by the Checks & Balances Project examining how often top U.S. newspapers fail to attribute fossil fuel ties to organizations or people that appear news articles to promote fossil fuels, demonize clean energy or promote delay of climate change solutions. Tracking ten of the top fossil fuel front groups in 58 leading U.S. newspapers, the new report finds over 1,000 instances where ties to or funding from coal, oil and gas interests was not disclosed when including a shill group or quoting one of its "experts."

Only 6% of the time were fossil fuel ties disclosed when these top 58 newspapers reported on the ten fossil fuel front groups examined in the study. These groups wind up in the paper, on average, at least once every other day. In the five-year window the report uses, the ten front groups got at least $16 million from coal, oil and gas interests.

According to Checks & Balances:

These groups, and their proponents, have been quoted on average every other day for the past five years in 60 of the largest mainstream newspapers and publications. Despite having received millions of dollars from fossil fuel interests, such as ExxonMobil and Koch Industries, these groups’ financial ties to the fossil fuel industry are rarely mentioned.

Deniers are already taking notice--see Steven Milloy's complaints here. Steve Milloy has been a central climate denier, who was paid to shill for tobacco company Phillip Morris and oil giant Exxon before work for the Cato Institute (see below) and starting the climate denial website "JunkScience."

The ten groups that Checks & Balances examined are well-established fossil fuel apologists. Here is a roundup of watchdog sites with more information on each of these organizations' historic funding from and work for fossil fuel interests like ExxonMobil and Koch Industries (2006-2010 funding figures compiled in the Checks & Balances Project report):

American Enterprise Institute (AEI): $1.675 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Competitive Enterprise Institute (CEI): $88,279 from fossil fuel interests (2006-2010)

Cato Institute: $1.385 million from Koch/Exxon (2006-2010)

George C. Marshall Institute: $675,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Heartland Institute: $115,000 from Exxon (2006-2010, see also $25,000 grant from Charles Koch in 2011)

Heritage Foundation: $2.523 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Hudson Institute: $75,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Institute for Energy Research (IER): $310,000 from fossil fuel interests (2006-2010)

Manhattan Institute: $1.38 million from fossil fuel interests (2006-2010)

Mercatus Center: $8.06 million from fossil fuel interest (2006-2010)

Jim DeMint and Heritage Foundation Awash in Koch Brother Money

Senator Jim DeMint will lead the Heritage Foundation. Photo: Washington Post

Senator Jim DeMint (R-SC) has announced his departure from the U.S. Senate in order to become head of the Heritage Foundation, a conservative think tank with notable support from fossil fuel interests like the Koch brothers ($2.73 million, 2005-2010) and ExxonMobil ($250,000, 2005-2010).

Both Exxon and the Kochs are known for their heavy financial support to organizations that promote doubt over climate science, peddle fossil fuel use and attack clean energy on precedent. The Heritage Foundation has played a consistent role in promoting the oil ideology--see DeSmog, Greenpeace, ExxonSecrets and SourceWatch for documentation.

Senator DeMint, commonly associated with the tea party, has been a particular favorite of the Charles Koch and David Koch. In the 2010 election, David, Charles and Elizabeth Koch (married to Charles) funneled a collective $12,000 to Senator DeMint's election campaign committee, on top of a $10,000 contribution from Koch Industries. Only a handful of politicians were handpicked by the Kochs in the 2010 election for direct contributions--see p.22 of Koch Industries: Still Fueling Climate Denial).

Here is a breakdown of total donations from the Koch family members and Koch Industries to Sen. DeMint and his associated leadership PACs (the Senate Conservatives Fund and MINT PAC) during DeMint's Senate career. Each donation was the maximum legal contribution limit.

Total Koch money to Senator Jim DeMint, 2004-2012: $86,000

 

2011-2012: Sen. DeMint departs from the U.S. Senate after 2012

  • $15,000 from Koch PAC to DeMint's Senate Conservatives Fund (OpenSecrets)

2009-2010: Jim DeMint was re-elected to the U.S. Senate in 2010

  • $10,000 from Koch PAC to DeMint's campaign (OpenSecrets)
  • $10,000 from Koch PAC to DeMint's MINT PAC
  • $5,000 from Koch PAC to DeMint's Senate Conservatives Fund

2007-2008: Sen. DeMint was not up for election

2005-2006: Sen. DeMint first term began in January, 2005

2003-2004: Jim DeMint was elected to the U.S. Senate in 2004

  • $10,000 from Koch PAC to DeMint's campaign (OpenSecrets)
  • $2,000 from David Koch to DeMint's campaign
  • $2,000 from Julia Koch to DeMint's campaign

Heartland Institute’s Achy Breaky Climate Denial Machine

Logic at it's most...illogical.

Written by Greenpeace Research Director Kert Davies, crossposted from Greenpeace Blogs.

No one would argue that Heartland Institute is in turmoil. The Guardian summed it up pretty well last night . The historic Joe Bast backfiring blunder of a billboard campaign featuring Ted Kaczynski, the Unabomber, the non-apology that followed, corporate funders running for the exits, the collapse of the Heartland DC office, former friends and colleagues jumping Bast's ship in his "hour of need"...

Desperate times indeed for climate denial central....

Before the billboard debacle, after their documents were leaked, they called another meeting - to challenge the prevailing consensus science on global warming (again...). It looked to us a lot like a circling of wagons. The co-sponsor organizations and speakers at the Heartland meeting this week in Chicago are the last remaining army bent on stalling action on global warming. The cosponsor orgs along with Heartland itself, received grants totaling almost $5.5 Million from ExxonMobil and $13.8 Million from the Koch brothers foundations since the late 1990s. Their work together goes way back. The interlaced connections between these groups and people is best illustrated by this ExxonSecrets.org map showing the meeting cosponsors down the left and some key speakers down the middle and all their other connections on the right. (Move them around on the map and explore their connections.) Marc Morano, Patrick Michaels, Myron Ebell, Fred Singer, Craig Idso, Willie Soon, Bob Carter and other speakers have long associations with multiple denial front groups The crowd assembled in Chicago this week at the 7th (not annual, but randomly occurring) Heartland Denial-Palooza meeting is a who's who of individuals and organizations that have actively conspired to derail global warming policy and science for the last two decades. Ever since the world woke up to the climate crisis, this mob has been working to delay action by distracting the public and policy arena with misinformation. Steve Coll's new book, Private Empire, gives an in depth account of Exxon's front group climate denial funding effort that accelerated after the Kyoto Protocol in 1997. These people and groups at Heartland's meeting are the very groups Exxon was funding to do their scut work a few short years ago.. Exxon Dumped Heartland The corporations fleeing Heartland now are slow learners. Exxon dumped Heartland years ago when it shed multiple front groups who they admitted "could divert attention" on climate change. Alas, Heartland is still diverting attention, Exxon money or not. Exxon did give Heartland a total of $676,500 from 1998 until 2007 they severed ties.

"In 2008, we will discontinue contributions to several public policy groups, whose position on climate change could divert attention from the important discussion on how the world will secure energy required for economic growth in a responsible manner." --2007 ExxonMobil Corporate Citizenship Report, published in May 2008

NOTE: Shareholder activists continue to try to hold Exxon accountable on climate change at their AGM May 30 in Dallas, including a resolution on greenhouse gas reductions. Reporters: go cover that meeting! Starting in 2006, Exxon dumped all (well almost all, see Heritage below) of the current co-sponsors of the Heartland meeting whom they had sent a grand total of $5.49 Million in grants from 1998 until they cut them off one by one. This year's co-sponsors include:

NOTE: Late comer to the Heartland party is the Illinois Coal Association. For years they bragged that these Denial-Palooza meetings were not funded by corporations, but alas times have changed. But the legacy of these groups is deeper and more detailed than just sharing money from Exxon. The Koch brothers Foundations sent the co-sponsors of the Heartland meeting a total of $13.8 Million from 1997 onward. Koch money receipts by Heartland co-sponsors

  • Americans for Prosperity, late conference co-sponsor, has received nearly $5.8 Million from the Koch foundation. David Koch is the Chair of Americans for Prosperity Foundation.
  • Heritage leads all Koch fundees having received over $4.4M since 1997
  • Reason Foundation has received at total of $1.8M
  • Capital Research Center hauled in $660K
  • CEI got $521K in Koch money
  • Frontiers of Freedom has received $175K
  • Ayn Rand Institute, Center for Study of CO2 and Global Change, Independent Institute and the John Locke Foundation all received Koch money.

Let's explore the history of this hardcore climate denial club a bit further: American Petroleum Institute Secret Plan Many of the people at the Chicago meeting and the organizations they represent were part of the American Petroleum Institute's Global Climate Science Communications Team (GCSCT), circa 1998. This leaked document revealed a multimillion dollar plan to train scientists for media and run a counter narrative to the prevailing climate science.

Greening Earth Society Craig Idso, a speaker at the conference, who we now know is on the Heartland payroll at over $130K this year, was one of the architects of the 1992 coal-funded Greening Earth Society which tried the non-denial approach: It's good for us, everything will be greener and warmer. Don't worry, burn coal as fast as you can!! Can you believe this guy still has a job? Recap The Peter Gleick master dupe of the century, revealed for all to see the Heartland 2012 Budget and Fundraising Plans. When DeSmogBlog released the documents on Valentines Day, we learned an awful lot about the Heartland mob and their plans. The Greenpeace Heartland investigation continues at PolluterWatch. Some of what we have learned:

  • Their climate denial lifeline over the past five years at least has been one "Anonymous Donor" who is managed by the random Mr Bast., who at times has accounted for over 60 percent of their operating budget.
  • Heartland is developing K-12 curriculum to teach our children their climate mythology.
  • They have moved uptown out of their "shabby" offices and wanted to raise more money working on fracking, presumably to keep up with the rent.
  • They hope(d) to increase their $20,000 2011 donation from one of the Koch Foundations to $200,000 and leverage the Koch network to expand their funding base. Wonder how those fundraising calls to the Kochs' are going now, after the billboard blowback?

This Heartland Chicago meeting might be interesting. The last one was a dud I hear. Oh to be a fly on the wall as the participants line up to rail on Joe Bast for dragging them into his cesspool.

Americans for Prosperity's Lisa Thrun faces public scrutiny in NY RGGI lawsuit [VIDEO]

States participating in the Regional Greenhouse Gas Initiative

“I’m not a scientist, I’m an event planner,” explained Lisa Thrun when I asked her if she believed burning coal and oil contributed to climate change. Oh really, Ms. Thrun? If you’re just an event planner, what are you doing giving a presentation on the economic impacts of a regional plan to reduce greenhouse gas emissions? See the video:

 
Lisa Thrun, the chair of grassroots for the New York Chapter of Americans for Prosperity, was invited by the Tompkins County Republican Committee to speak about the economic impacts of RGGI. Pronounced “Reggie,” the Regional Greenhouse Gas Initiative is a cap-and-trade program, which promises to reduce CO2 emissions 10% by 2018 among Connecticut, Delaware, Maine, Maryland, Massachusetts, New Hampshire, New York, Rhode Island, and Vermont.  
Thrun is the lead plaintiff in a New York lawsuit against RGGI - a serious conflict of interest since Americans for Prosperity was started and is still funded by the oil billionaire Koch brothers. David Koch is the chairman of the Americans for Prosperity Foundation, AFP's sister group. It’s pretty ironic that the lead plaintiff in a suit against plant emissions works for an organization that is heavily involved in the ongoing orchestration of campaigns to sell doubt over climate science. When I asked Thrun about this conflict of interest, she responded, "You know what? I don't know what the Koch brothers do. It just goes to show you our independence from the Koch brothers."See the video:

 

 
AFP's ongoing suit against RGGI in New York is ironic for another reason: Koch Industries, which funnels profits to AFP through the Koch brother's foundations, was involved in the very first trade of physical carbon allowances under RGGI. Thrun’s main argument focused on economic implications for states (and families) involved in the cap-and-trade program. One slide during the presentation demonstrated how initiatives like cap and trade can be detrimental to big business. The charts proudly boasted the logos of groups including the Heritage Foundation, the Competative Enterprise Institute, and the Beacon Hill Institute - all three of which have been involved in Koch-funded scandals. Thrun continuously warned that RGGI is a costly program, even though the average residential bill increases less than 50 cents a month and RGGI participating states show $3-$4 benefits for every $1 invested. The invested money then goes into state-designed consumer benefit and strategic energy programs, like home weatherization which can reduce household heating energy needs by 15 to 30 percent. (source: RGGI Proceeds Report Press Release) In response, Thrun implied that winterizing homes helps to save us money and energy, but “we should be doing it on our own.”
 
As the New York lawsuit is pushed forward by the polluter apologists running Americans for Prosperity, we will see if AFP is can finish pushing New Jersey out of RGGI. Gov. Chris Christie caved to AFP pressure last year, announcing New Jersey's withdrawal from the profitable program and then bragging about it right to the Koch brothers faces at their private political meeting in Vail, Colorado.
 
The Koch brothers are not running out of money. Their wealth has increased by $13 billion each in the last five years (Forbes, 2006 and 2011) and they will continue to bankroll ideological attacks on environmental initiatives that threaten their billions in private profits. What Charles and David have lost is the ability to ghost run the country in secret.
 
PolluterWatch will continue to track the development of Koch-backed attacks on the Regional Greenhouse Gas Initiative and other dirty campaigns. For more, see PolluterWatch's profiles for Koch Industries and Americans for Prosperity.

Koch Industries: Still Fueling Climate Denial [REPORT]

Photo Credit: The Green Market

Crossposted from Greenpeace USA

Just over a year ago, oil billionaire David Koch used to joke that the company he owns with his brother Charles, Koch Industries, was “the biggest company you’ve never heard of.”

Then Greenpeace released our March, 2010 report, “Koch Industries: Secretly Funding the Climate Denial Machine,” that documented the Kochs’ systematic funding of the political system in order to stop action on climate change, including funding campaigns on climate denial. We have now updated this report; Koch Industries: Still Fueling Climate Denial.

Over the last year, the publicity-averse brothers have found themselves and their company, Koch Industries, under increased scrutiny from the public and the press. But the Koch Brothers continue to use their oil wealth to fund campaigns, front groups, think tanks, and politicians to sabotage climate and clean energy policies.

Greenpeace’s new research throws a focus on some of the information that has come to light over the last year, not least the Kochs’ previously-secret twice-annual gatherings of their rich and powerful allies to plot their strategy. In one of our three new case studies, we present a dossier showing that the media magnates invited to their summer 2010 meeting in Colorado have provided a convenient echo chamber for the Kochs' media network, thrown into overdrive as more people become aware of the Koch Brothers and how they use their oil money.

Our next two case studies demonstrate how Koch’s network of climate denier front groups have attacked state policies that were developed to curb climate change. One of these new case studies documents how the Kochtopus is currently attacking the Regional Greenhouse Gas Initiative (RGGI), a multi-state effort in the Northeast to reduce climate-changing greenhouse gas emissions. Ironically, Koch Supply and Trading, a subsidiary of Koch Industries, has participated in RGGI carbon trading even as Americans for Prosperity has campaigned to get states to pull out of RGGI.

Our third new case study offers a full overview of a similar multi-pronged attack on California’s Global Warming Solutions Act, which took place during the 2010 election cycle when Koch financed ballot Proposition 23. This effort was supported by Koch funded groups Americans for Prosperity and the Pacific Research Institute.

The Kochs’ funding of the climate denial machine continued apace in 2009 (the most recent year that Koch foundation tax forms are available), when they contributed over $6.4 million dollars to some 40 organizations that continue to deny the scientific consensus on global warming while attempting to slow or block policies to solve the climate crisis.

The Kochs have now given a total of $55.2 million to these groups since 1997, $31.6 million of which they spent between 2005 and 2009. Favorite Koch Foundation organizations like the Cato Institute and the Heritage Foundation, the Mercatus Center and the Institute for Humane Studies continued to be top beneficiaries. Americans for Prosperity, a front group founded by David Koch, has now received over $5.6 million in documented donations from the Koch foundations.

It doesn’t stop there. Where our 2010 report found that Koch Industries lobbying expenditures totaled $37.9 million dollars since 2006, that figure has now risen to over $49.5 million, an increase of $11.6 million over the last year. In 2010, Koch Industries was the largest political spender of the entire energy sector, dumping $2,645,589 in campaign contributions from their political action committee. Koch currently outspends heavyweights ExxonMobil, Southern Company, American Electric Power and Chevron. In addition, the Koch Brothers and their spouses directly contributed over $360,000 to federal politicians in 2010.

There’s more. Plenty more. Visit our updated Koch Industries web page for the full deal.

Swarthmore Students Punk Denier Pat Michaels [PHOTOS & VIDEO]

UPDATE: SSSIP press release posted.

Speaking truth to climate lies, students at Swarthmore College resisted dirty industry scientist-for-hire Patrick Michaels during a presentation for a modest audience yesterday. As Michaels pecked away at credible scientific consensus over climate change, students held up signs highlighting Michael's true expertise: acting as a mouthpiece for the likes of ExxonMobil and other major polluters who have funded his anti-scientific public relations career. Recognizing his expertise, the satirical "Swarthmore Students for Scientific Industrial Progress" were photographed presenting Dr. Michaels with a Certificate of Corporate Climatology. Finally, a credential Michaels has earned!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Michaels has been a particularly useful arm of the climate denial machine, as his credentials include an actual Ph.D in climatology, lending him unearned legitimacy as he has spent recent years peddling misinformation about global warming on behalf of the coal and oil industries. Michaels has long been an ally to front groups heavily finanaced by ExxonMobil and Koch Industries, including the Cato Institute, the Heritage Foundation, CFACT, the Competitive Enterprise Institute, and numerous others. He has published several books attacking the research of climate scientists who actually are publishing peer-reviewed climate studies, the conclusions of which are against the profitability of the polluter giants who fund Michaels' work. In the two weeks that followed the release of hacked emails between climate scientists at the Unversity of East Anglia, Michaels appeared in over twenty media interviews on major news networks to broadcast the false accusation that climate researchers were manipulating data.

Michaels has become increasingly recognized as a corporate polluter megaphone. In late January, 2011 California Representative Henry Waxman sent a letter to House Energy & Commerce Chairman Fred Upton (R-MI) asking him to question Michaels over his failure to disclose sources of funding that present a clear conflict of interest in his role as a climate misinformer.

Ironically, Waxman's inquiry was sparked by Michaels' own admission on CNN that "forty percent" of his funding came from the oil industry:

Pat Michaels' entire presentation was filmed, his connection to the Cato Institute is challenged at minute 57:00, shortly followed by his refusal to answer a question about his sources of funding. Michaels instead cited how ExxonMobil has spent "hundreds of millions" developing renewable technology--pennies of ExxonMobil's hundreds of billions in annual revenue. After Michaels' 40% figure from CNN was cited by the student challenging him to disclose his sources of funding, Michaels replied, "I don't discuss personal matters in public." See for yourself:

Pat Michaels at Swarthmore from Swarthmore Media on Vimeo.

Syndicate content

Connect

Keep In Touch

FacebookTwitterYouTubePolluterWatch RSS


Sign up for
POLLUTERWATCH News