Senator Inhofe gloats over Google funding, raises money off protests

James Inhofe, the Senator from Oklahoma, is one of the most outspoken and bombastic deniers of climate change and attackers of science, bar none. He tried to criminally investigate 17 climate scientists whose emails were hacked and leaked. He "wrote" a "book" called The Greatest Hoax, about climate change. He compares the EPA to the Gestapo. He also receives a huge percentage of his campaign money from the fossil fuel sector. Most of the rest comes from arms manufacturers. James Inhofe is exactly the kind of politician that has stopped any meaningful action of climate change in the United States.

And Google just threw him a fundraiser at their Washington DC Lobbying Headquarters.

Google has made lots of promises along their rise to global dominance of the internet. One of them is their motto "don't be evil." Another is to do their part to head off climate change. To that end, Google has invested in data centers powered by renewable energy and publicly promoted solutions to global warming.  Google's Executive Chairman has made strong statements against climate change science deniers, saying “You can hold back knowledge. You cannot prevent it from spreading. You can lie about the effects of climate change, but eventually you'll be seen as a liar.”

That's why more than 12,000 people signed a petition asking Google not to fund Senator Inhofe. And when Google decided to hold the fundraiser anyway, people gathered outside of Google's DC office. Activists even made it in to Google's office, to ask Google employees their thoughts on funding such an outspoken enemy of the environment.

Inhofe's response?

To fund raise off "upsetting the environmentalists" and Google's support. See Senator Inhofe's gloating email:

This is why we can't let corporations like Google and the enormous wealth that they bring with them to continue to support politicians like Inhofe. Sign this petition and help stop Inhofe's climate change lies.

Get Rich or Lie Tryin': Climate Hustler Marc Morano

If you've ever turned on the TV and seen a charismatic, boyish, conservative looking man yelling at scientists in an animated fashion, there's a good chance it was Marc Morano.

Marc's new movie, Climate Hustle, is slated for release during global climate change negotiations next month. As in past years, Marc Morano will be among a contingent of a dying breed of science deniers attending the COP with the simple intention of interference.

Smile and Lie

Having met Marc before, I know what it's like to look into the eyes of someone who is paid to misrepresent truth with confidence, and attack my natural hesitation to call out his dishonestly.

Last June, at The Heartland Institute's tenth climate denial conference--a desert of true climate science expertise--I recorded my conversation with Marc. At minute 2:45 in the recording of our talk, he pulls a classic move. Listen to him pull a a double-layered lie, baiting me to confirm that 2014 was the hottest year on record, then attacking me for saying yes.

In fact, scientists say that 2014 was the hottest year on record, according to a study by NASA and NOAA, as reported worldwide by BBC, TIME, The New York Times, The Guardian, The Weather Channel. But Marc knows what the Tobacco industry discovered in the early 20th Century: the facts don't matter.

Even though I was right, Marc laid into me, seeing an opportunity to reference a controversy that he himself helped fabricate. His intention was to make me question myself, and thus appear uncertain and discredited to anyone reviewing our conversation. The actual content of our conversation matters much less than the aesthetic. As a current showman and former salesman, Marc gets that. 

To find Marc's weaknesses, an examination of his rapid-fire claims is needed. You hear him say NASA retracted the statement (not true), and claim that AP had to pull down a story. In reality, The AP clarification statement was not a retraction, and it did not reverse the conclusion of the NASA/NOAA study. Nor did it disprove decades of scientific evidence that human-caused climate change is happening, a conclusion Marc hopes to help the audience jump to.

If you even bothered to read this far, you see the infuriating advantage that Morano has. A lie, or a half-lie, takes only a few seconds to say. It can take a long time to untangle. By then, Marc has already moved on to his next line - trying to debunk each inaccurate claim as it happens would be a mistake. It would do nothing to clarify the facts to an observer unfamiliar with the science of climate change.

That's where long-term documentation comes into play, and that's where Marc Morano's disinformation train loses steam.

Morano's Group Tied to Investigation of ExxonMobil's Climate Science Denial

After decades of financing political groups to attack the science of climate change and the scientists conducting the research, ExxonMobil is embroiled in scandal.

This follows revelations from InsideClimate News and the Los Angeles Times that Exxon not only recognized climate change as fact, and its root in fossil fuel use, but spent millions on scientific studies of our global climate system. After Exxon buried the evidence and waged an advertising and public relations campaign to deny the science, the company coordinated and financed several groups to confuse the public.

One of these groups is Marc Morano's employer, the Committee For A Constructive Tomorrow, or CFACT, which pays him a $150,000 annual salary. CFACT and Exxon, along with Chevron, coal utility Southern Company and a number of other front groups forged a plan in 1998 at the American Petroleum Institute, a plan they continue to follow in 2015.

The "Global Climate Science Communications Action Plan" involved placing scientists who appeared independent at these front groups, financed by coal, oil, car and other industrial corporations to make public relations sound like science to reporters and the public they report to.

Morano was at a critical intersection of the strategy: he worked in the office of Senator James Inhofe (R-OK), who remains an outright denier of global warming. Morano's poisonous words are still parroted by Senator Inhofe at every opportunity, who loves to pretend that global warming is disproved every time it snows outside.

Morano and Inhofe have capitalized on America's scientific ignorance. While public relations consultants like Morano continue to lie to the public, policymakers like Inhofe are cleared to continue putting polluters before people in Congress, siding with oil and coal companies paying for their elections instead of the people they are elected to represent.

Will the Climate Hustler Go Down with ExxonMobil?

The future for Marc Morano and the rest of the cast of climate deniers is uncertain. The New York Attorney General issued a subpoena to the oil giant, initiating a process that could eventually implicate people like Marc. Congress and presidential candidates alike already have their eyes on ExxonMobil, which could lead to more unearthed evidence that Exxen knew it was deceiving the public in a false manner.

If we bump into Marc in Paris this December, for the next round of global climate negotiations, we'll be sure to ask how he feels about the unfolding lawsuits.

Investigators at DeSmog have more on Marc Morano and his upcoming movie, Climate Hustle.

ALEC Climate Change Denial: A Touchy Subject

Here's a headline you might expect to see on Reddit's "Not The Onion" page:

Washington Post: This conservative group is tired of being accused of climate denial — and is fighting back

The "conservative group" is ALEC, the American Legislative Exchange Council. ALEC is a lobbyists' policy factory, where corporations vote as equals on "model bills" with state legislators.

The Post notes that ALEC takes issue with the label "climate change denier," after the group's work doing just that led to the departures of major corporate supporters. Two organizations got letters from ALEC's lawyers, insinuating there would be legal action taken for accurately describing ALEC's legacy of denying climate change.

If you want to see how ALEC's own member politicians, lobbyists, and materials deny the science of climate change, check out It's in their own words, so they may have to send a Cease and Desist letter to themselves.

For the record, Greenpeace's feelings are a bit hurt we too didn't get a warning. Did you not see our years of work to expose ALEC's climate change denial? 

ALEC may have ignored us, but ALEC's member corporations haven't. Companies ranging from Google to BP to eBay to Northrop Grumman have recently dumped ALEC. Google's chairman said ALEC is "literally lying" about climate change in a surprise announcement to abandon the lobbying group on NPR's The Diane Rehm Show.

This isn't the first time ALEC got turned away at the dance. In the past, ALEC has faced mass corporate defections for its role in spreading lethal Stand Your Ground gun laws across the country and for disenfranchising legitimate voters with "Voter ID" legislation. Over 100 companies have ditched ALEC.

Together, lobbyists and lawmakers create fill-in-the-blank laws to hide chemicals used in fracking (for ExxonMobil), attack renewable energy incentives in the name of "Electricity Freedom" (for The Heartland Institute's corporate clients), and create red tape around the President's plan to reduce carbon pollution from coal plants (for polluters represented by the Edison Electric Institute), and many many more examples of promoting fossil fuels, attacking clean energy competition and denying the science of climate change.

ALEC may be nervous with the attention its operations are getting. ALEC's own lawyers have written about their precarious relationship with IRS tax law, acknowledging they would need to spin off a sister organization and register some staff as lobbyists in order to avoid potential action from the IRS that could affect ALEC's tax-exempt status. For ALEC's member corporations, that's a big deal - it's unclear what liabilities they would face if ALEC's nonprofit status was revoked.

Common Cause - one of the organizations to get these legal threats from ALEC over the "climate denial" exposure - has submitted detailed complaints to the IRS documenting how ALEC operations likely violate their nonprofit status. So far, the IRS has failed to do its job and walk into the shadows of ALEC's operations, where there is every indication that ALEC has crossed the line.

So no hard feelings, Common Cause. You're probably getting the legal letters because ALEC would rather have you arguing about climate science that their questionable relationship with the IRS. Joe Bast ALEC climate change denial John Piscopo ALEC climate change denial Lisa Nelson ALEC climate change denial

Willie Soon's Climate Denial: Southern Company Caught Polluting Science

The Southern Company is not only polluting the environment with carbon and other dangerous emissions -- it's also polluting the debate over climate policy by funding bad science. Photo: National Geographic.

Written by Sue Sturgis. Crossposted with permission from Facing South, the online magazine of the Institute for Southern Studies.

Last week Fortune magazine named the Southern Company a top utility for the sixth year in a row, citing its "wise use of corporate assets" and "social responsibility." The nation's fourth-largest electric utility is headquartered in Atlanta and serves more than 4.4 million customers in the South through its subsidiaries Alabama Power, Georgia Power, Gulf Power and Mississippi Power.

But the good press was soon followed by bad: Two days after Southern received Fortune's honor, the news broke that Greenpeace and the Virginia-based Climate Investigations Center obtained documents through a Freedom of Information Act request revealing that the company was the leading funder of a controversial scientist whose work has been used to raise doubts about the overwhelming scientific consensus that human activity is causing climate change in order to stall regulatory action. The Southern Company is the top carbon polluter among U.S. utilities and the eighth-biggest in the world, according to Carbon Monitoring for Action.

The documents show Southern provided more than $400,000 between 2006 and 2015 to fund research by and part of the salary of Wei-Hock "Willie" Soon of the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics -- more than a third of Soon's total funding. In return, Soon and Harvard-Smithsonian gave the utility the right to review his scientific papers before publication while promising not to disclose the company's funding without its permission. Other contributors to Soon's work revealed in the documents include oil and gas giant ExxonMobil and the American Petroleum Institute -- corporate funding sources that in some cases Soon failed to disclose in violation of journal policy.

The Smithsonian has asked its inspector general to review Soon's ethical conduct. In addition, three U.S. senators -- Edward Markey (D-Mass.), Barbara Boxer (D-Calif.) and Sheldon Whitehouse (D-R.I.) -- sent 100 letters to fossil fuel companies including Southern, trade groups and other industry organizations seeking to unearth the extent of what they call "climate denial-for-hire programs."

"We've known for many years that the tobacco industry supported phony science claiming that smoking does not cause cancer," said Boxer, ranking member of the Environment and Public Works Committee. "Now it's time for the fossil fuel industry to come clean about funding climate change deniers."

Soon, an aerospace engineer whose work has depended heavily on funding from fossil-fuel interests, has promoted the hypothesis that the sun causes climate change, making him a favorite of the climate change denial crowd. He has served as an adviser to various denialist think tanks and has spoken at denialist conferences.

Soon's scientific work has long been controversial, with a widely criticized 2003 study he co-authored with astronomer and fellow climate change denier Sallie Baliunas leading to theresignations of several editors who were involved in the journal's peer-review process. The publisher eventually admitted that the flawed study should not have been published.

Scientists have pointed out various weaknesses in Soon's work, such as misinterpreting other scientists' data and relying on obsolete information for analyses. Some have noted an even more fundamental problem: Soon's claim that any evidence of a sun effect means carbon dioxide is not driving climate change. For example, in a 2009 article titled "It's the Sun, Stupid!," Soon wrote that because he has assembled evidence supporting the hypothesis that the sun causes climatic change in the Arctic it "invalidates the hypothesis that CO2 is a major cause of observed climate change."

Gavin Schmidt, a climate scientist with the NASA Goddard Institute for Space Studies and Earth Institute at Columbia University, critiqued Soon's claim at Real Climate:

But this is a fallacy. It is equivalent to arguing that if total caloric intake correlates to weight, that exercise can have no effect, or that if cloudiness correlates to incident solar radiation at the ground, then seasonal variations in sunshine are zero. The existence of one physical factor affecting a variable in a complex system says nothing whatsoever about the potential for another physical factor to affect that same variable.

Paying to turn doubt into 'conventional wisdom'

The Southern Company has long been involved in efforts to mislead the public about climate change and to block regulatory action to curb greenhouse gas emissions.

In 1998, as the United States was considering signing the international Kyoto Protocol treaty to limit global greenhouse gas emissions, Southern was part of an initiative called the Global Science Communications Team that brought together industry, public relations and think tank leaders to devise a plan to confuse the public about the state of climate science.

The company's representative on the team was research specialist Robert Gehri, who was also Soon's contact at the utility.

Though the Kyoto-era communications effort was supposed to be secret, a memo from the group written by an American Petroleum Institute representative became public. It said "victory" would be "achieved" when industry leaders, the media and average citizens "understand" uncertainties in climate science, and when recognition of uncertainties becomes part of the "conventional wisdom."

The draft plan called for spending $5 million over two years to "maximize the impact of scientific views consistent with ours on Congress, the media and other key audiences," the New York Times reported:

It would measure progress by counting, among other things, the percentage of news articles that raise questions about climate science and the number of radio talk show appearances by scientists questioning the prevailing views.

While the United States signed the treaty that November, the Clinton administration did not submit it to the Senate for ratification. The Bush administration rejected it altogether three years later.

A decade after its efforts to block U.S. participation in the Kyoto Protocol, the Southern Company had become the nation's top lobbyist on federal legislation to address climate change by creating an emissions trading plan, which it opposed. A 2009 investigation by the Center for Public Integrity found the utility had nearly twice as many climate lobbyists as any other company or organization. While the House of Representatives approved the bill, it was defeated in the Senate.

More recently, Southern deployed its lobbying power to block carbon emission limits for power plants proposed by the Obama administration. The Environmental Protection Agency plans to finalize the carbon regulations this summer, but they're now being challenged in court by 12 states and a coal mining company.

In 2013, as the administration was preparing to roll out the rules, a lobbyist with a utility consortium told The Atlanta Journal-Constitution that the Southern Company devotes more resources to lobbying than most utility companies and is "very active in pushing its point of view." Indeed, the nonpartisan Center for Responsive Politics classifies the company as a "heavy hitter" for its generous spending on lobbying (over $12 million in the 2014 cycle alone) and campaign contributions (over $1.4 million in 2014, with most of that benefiting Republicans).

Southern's campaign contributions have helped promote climate science denial in Congress. The top recipient of contributions from the company's PAC and employees in the 2014 campaign cycle was Sen. David Perdue (R-Ga.), who is part of what Climate Progress has dubbed the "Climate Denier Caucus." Perdue has accused the EPA of "overreaching" in its efforts to address climate change and has echoed the line Southern has pushed, saying that "in science, there's an active debate going on."

And Perdue's not the only leading recipient of Southern's political support to help spread the questionable scientific talking points the utility has paid for: Rep. Gary Palmer, an Alabama Republican who received $18,000 from the company's PAC and employees in the 2014 cycle, last year told WATE that science "says global climate change is more a function of nature and solar activity than it is anything man does."

Chalk it up as yet another "victory" for a company that last year raked in $2 billion in profits.The Southern Company is not only polluting the environment with carbon and other dangerous emissions -- it's also polluting the debate over climate policy by funding bad science. Photo: National Geographic.

Climate Scientists: Coal-funded #Fakexpert Willie Soon was Never Credible.

Illustration by Thomas Avila for Greenpeace's Dealing in Doubt report (Cindy Baxter, 2013).

"The science that Willie Soon does is almost pointless."

- NASA climate scientist Gavin Schmidt, to the New York Times


Recent revelations regarding Smithsonian scientist Willie Soon's financing and coordination with fossil fuel companies for studies undermining the science of climate change has received quite a bit of attention. Our friends at the Climate Investigations Center have links to source documents, letters to the IRS and Congress, letters to journals that Soon appears to have mislead, and some of the press covering all of this.

The drama has largely outshone the main point among most scientists: Willie Soon's work is vastly discredited. For those who aren't familiar with Willie Soon's fossil fuel company contracting over the last fifteen years, there is probably a legitimate question of whether or not this guy deserves to be in his current pinch.

Frankly, he had it coming.

Scientists and science reporters have often had to waste their time addressing the interference of Soon and his cohorts, who take advantage of the public's general unfamiliarity with scientific nuance. 

But scientists too are talking about Dr. Soon's work and what it means for the troubled peer-review process that the most stringent journals usually adhere to. Here is a summary of some of the most interesting conversations in science publications about Willie Soon's #Fakexpert scandal.

First, Soon's manager at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Charles Alcock, has time and time again said that neither he nor Smithsonian support Soon's fossil-funded conclusions. From E&E Publishing's ClimateWire:

"I'd have to say that I've reached my conclusions independent of Dr. Soon's work," Alcock said. "Dr. Soon is not actively engaged in actually gathering new data. He's principally disputing the interpretation of data gathered by other people. And I think this is an area where most of the progress will be made by people who collect new [climate] data or who build new models."

Soon's industry-financed papers have been debunked by climate scientists over and over. Just last month, Soon co-authored a paper claiming to debunk decades of science using a "simple" model of long term temperature projections. Scientists worldwide noted that Soon's methodology was grossly oversimplified, ignoring key factors that scientists have warned will lead to unprecedented temperature increases in the coming decades.

The Heartland Institute, a think tank with ties to the fossil fuel industry, paid to promote this paper in Science Bulletin, a journal published by the Chinese National Academy of Sciences. Heartland has misrepresented the Chinese NAS for political purposes before, and Science Bulletin was the latest victim of Dr. Soon's serial lack of disclosure of fossil fuel funding to science journals. Science Insider - published by the American Association for the Advancement of Science (AAAS) - interviewed editors at science journals who appear to have been fooled by Dr. Soon's non-disclosure of his industry payments.

But Soon's work was widely disregarded before his controversial 2015 paper in Science Bulletin. The prestigious science journal Nature notes that Dr. Soon's haggard relationship with science isn't new:

The scientist has published numerous papers that go against mainstream climate science. Most famously, in 2003, Soon co-authored a paper in the journal Climate Research that questioned the standard interpretation of climate change over the past millennium and argued that recent warming is not unusual by historical standards. Subsequent controversy led to the resignation of several of the journal’s editors. In that case, the controversy revolved around scientific issues, not disclosure of funding sources. [More on this scandal in our profile of Willie Soon]

NASA climate scientist Gavin Schmidt for RealClimate re-starts, giving Soon the benefit of the doubt (select clips):

However, a valid question is whether the science that arose from these funds is any good? It’s certainly conceivable that Soon’s work was too radical for standard federal research programs and that these energy companies were really taking a chance on blue-sky high risk research that might have the potential to shake things up. [...]

It is most succinctly highlighted in an article Soon wrote ‘It’s the Sun, stupid’ (not sure if it was ever really published anywhere, but he did send it to his contacts at Koch Industries). Towards the end he states:

The evidence in my paper is consistent with the hypothesis that the Sun causes climatic change in the Arctic.

It invalidates the hypothesis that CO2 is a major cause of observed climate change – and raises serious questions about the wisdom of imposing cap-and-trade or other policies that would cripple energy production and economic activity, in the name of “preventing catastrophic climate change.”

It is the leap from the first to second sentence that drives Soon’s research – the notion that if you can find enough correlations to solar forcing, the impact of CO2 must be diminished, if not obliterated altogether. But this is a fallacy. It is equivalent to arguing that if total caloric intake correlates to weight, that exercise can have no effect, or that if cloudiness correlates to incident solar radiation at the ground, then seasonal variations in sunshine are zero.

If you're feeling masochistic enough to read more from scientists into the documented gap between reality and Willie Soon's research, check older RealClimate posts on Dr. Soon here, here, and here, and this generously-detailed debunk of Soon's presentation at the latest Heartland Institute climate denial conference by ecologist Richard Telford.

Telford isn't the only scientist baffled by Soon's awkward presentations. University of Rochester astrophysicist Adam Frank details his "depressing" encounter with Willie Soon, at an event and a personal encounter, from NPR:

When it was announced that Soon was giving a talk at the University of Rochester, I knew it would be interesting. I was more than willing to hear what the man had to say. The whole point of being a scientist is, after all, to try to leave your preconceptions at the door and let the work speak for itself. I also wanted to understand Soon's own thinking about the role he was playing as a public skeptic.

On all counts I was disappointed.

Taken as nothing more than a scientific talk, Dr. Soon's presentation was, in my opinion, pretty bad. I watch a lot of these things. It's part of my job. If Soon had been giving a Ph.D defense, he would have been skewered. I was left without a clear line of argument or clear justifications for his claims. More importantly, for a topic this contentious there was insufficient discussion of the voluminous and highly detailed response critics have offered to his claims that solar activity accounts for most observed climate variability. Many of my colleagues listening to the talk said they felt the same way. I came away thinking, "Is that the best they have?"

The presentation that Prof. Adam Frank found depressing was focused on Soon's long-since-discredited thesis that the Sun, not industrial pollution, is responsible for climate change. Citing peer-reviewed material on Skeptical Science, science reporter Chris Mooney re-examines how Soon's primary argument is debunked, for the Washington Post: 

[T]he idea that the sun is currently driving climate change is strongly rejected by the world’s leading authority on climate science, the U.N.’s Intergovernmental Panel on Climate Change, which found in its latest (2013) report that “There is high confidence that changes in total solar irradiance have not contributed to the increase in global mean surface temperature over the period 1986 to 2008, based on direct satellite measurements of total solar irradiance.”

The IPCC “basically says that global warming is not caused by the sun,” says Gerald Meehl, a senior scientist at the National Center for Atmospheric Research. “The strongest evidence for this is the record of satellite measurements of solar output since the late 1970s that show no increasing trend in solar output during a period of rapid global warming.” [...]

recent scientific review article on climate and the sun similarly notes “the lack of detection of an underlying irradiance trend in the past three decades,” and concludes, in rather strong terms, that:

Claims that the Sun has caused as much as 70% of the recent global warming … presents fundamental puzzles. It requires that the Sun’s brightness increased more in the past century than at any time in the past millennium, including over the past 30 years, contrary to the direct space-based observations. And it requires, as well, that Earth’s climate be insensitive to well-measured increases in greenhouse gases at the same time that it is excessively sensitive to poorly known solar brightness changes. Both scenarios are far less plausible than the simple attribution of most (90%) industrial global warming to anthropogenic effects, rather than to the Sun.

So in sum: It’s not that the sun can’t influence climate. It can, and it does. And climate scientists have accordingly been studying the influence of the sun for many years.

Discover Magazine has a similar rundown of Soon's debunked "it's the sun" thesis, based on a video of a presentation Soon gave to a Koch-funded student group.

Even Koch-funded scientist Richard Muller has abandoned Soon's solar theories in the face of overwhelming scientific evidence to the contrary, as Brad Friedman reminds us, in a study that Charles Koch Foundation itself helped finance (oops).

While most scientists may agree that Soon's work is nothing to bat an eyelash at, Soon's corporate funders aren't trying to influence scientists - they're trying to influence policymakers, and the people who vote for them. The Scientist quotes Harvard's Naomi Oreskes, author of Merchants of Doubt, a book documenting corporate manipulation of science that is now being released as a critically-acclaimed movie (trailer here):

Though the vast majority of climate scientists agree that the Earth’s climate is changing as a result of human activities that increase the amounts of greenhouse gasses into the atmosphere, researchers like Soon foment debate by publishing alternate hypotheses or denials. “The whole doubt-mongering strategy relies on creating the impression of scientific debate,” Naomi Oreskes, a historian of science at Harvard, told the Times. “Willie Soon is playing a role in a certain kind of political theater.”

And the implications for this? Jay Michaelson at the Daily Beast has a brilliant summary of why these climate deniers matter, when their work is so discredited and marginalized in the scientific community:

Yet unlike 9/11 trutherism, and Obama-is-a-Muslim trutherism, the Climate Truther campaign has an air of respectability, a unanimous adherence among Republican presidential candidates. How is that possible?

The answer is money. Lots of money. Billions of dollars, in fact, spent to create an entire industry of scientists, publicists, think tanks, and legislative organizations.
Willie Soon, for example, should never have been given much credence in the first place. Like nearly all of the Climate Truthers’ scientists, he is not a climate expert. He’s not even an astrophysicist, as he is often presented. As the New York Times revealed, “He is a part-time employee of the Smithsonian Institution with a doctoral degree in aerospace engineering.”
This type of industry-funded public relations has frustrated legitimate climate scientists for a long time. Science writer Greg Laden sought comment from renowned climate scientist Michael Mann, whose work has been attacked by Soon and just about every other person in the fossil fuel rolodex. Quoting Mann:
“Willie Soon (as amply documented in my book “The Hockey Stick and the Climate Wars”) was instrumental in the early attacks on the Hockey Stick by James Inhofe and other fossil fuel industry-funded politicians. Now we know for certain that his efforts were a quid pro quo with special interests looking to discredit my work as a means of calling into question the reality and threat of climate change.” 
Most of this denial is implemented through the vast web of Koch-funded front groups in the State Policy Network, with presence nationally and in all 50 states.
For a look at how SPN uses science denial in the policy arena, check out Willie Soon's climate denial testimony to Kansas legislators from January, 2013. This dismissal of climate science to Kansas legislators marked the opening of a nationally-coordinated attack on Kansas' clean energy incentives by SPN members. In that case, Dr. Soon failed to disclose his payments from the nonprofit Charles Koch Foundation for his work, which he cited in the Kansas statehouse.
Hence our letter to the IRS, asking about potential violations of law. The Charles Koch Foundation funded most of the groups working to attack the clean energy law, Koch Industries itself was lobbying against the law, and rumor has it that Willie Soon was flown in on the dime of Americans for Prosperity, a group founded, financed and governed by the Kochs.
PolluterWatch has more on the history of Willie Soon, whose denial isn't limited to temperature changes, but the hazards of mercury pollution from burning coal, ocean acidification and polar bears' increasing struggle to survive as their habitats melt. I'll leave you with an image from InsideClimate News, which has done in-depth reporting on Soon:

Wille Soon's Fall from Grace: Climate Denier #Fakexpert Has Extreme Conflicts of Interest

Extra Extra! Read all about climate denial scientist Willie Soon's dirty money from petrochemical billionaire Charles Koch, coal utility Southern Company, oil giant ExxonMobil and other fossil fuel companies to deny the science of climate change!

The last time I bumped into Willie Soon, I asked him if there was any explanation for some of the information in our latest round of documents indicating that his employer was eager to take money from ExxonMobil:

The questions I tried asking Dr. Soon (who won't talk to me, after a few of these encounters went bad for him) are based on seemed to show that despite all the embarrassment Soon has caused his employer, the Smithsonian Institution, private communications with ExxonMobil indicate that Smithsonian was all too happy to take Exxon's money for their general operating budget.

Is that why the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics allowed Dr. Soon to conduct what essentially is a lobbying and public relations campaign for fossil fuel companies, all in their name? From the documents Greenpeace obtained, here's the Harvard-Smithsonian Center thanking Exxon:


To their credit, Smithsonian officials say they are doing an internal review of Dr. Soon. We'll see how that goes, but it's not encouraging to see that Soon's coworkers may have been complicit in peddling influence for ExxonMobil and the other polluters financing Dr. Soon.

For years, we at Greenpeace have been working to make public the secret paper trails that show what everyone already knows: climate science deniers - #Fakexperts - are few and far between, and most of them are paid by companies most responsible for global warming to downplay the problem.

Willie Soon's payments from Koch, Exxon, Southern Company and the American Petroleum Institute aren't news - we've known he took over $1 million from these interests since 2011. But the level of detail and the implications from this latest round of research is shocking. From the New York Times:

He has accepted more than $1.2 million in money from the fossil-fuel industry over the last decade while failing to disclose that conflict of interest in most of his scientific papers. At least 11 papers he has published since 2008 omitted such a disclosure, and in at least eight of those cases, he appears to have violated ethical guidelines of the journals that published his work. The documents show that Dr. Soon, in correspondence with his corporate funders, described many of his scientific papers as “deliverables” that he completed in exchange for their money. He used the same term to describe testimony he prepared for Congress.

For Greenpeace, this raises both legal and ethical questions. From The Guardian:

In letters to the Internal Revenue Service and Congress, Greenpeace said Soon may have misused the grants from the Koch foundation by trying to influence legislation.

Our executive director Annie Leonard just sent a letter to the U.S. Internal Revenue Service, and two letters to the U.S. House Committee on Science, Space and Technology (here and here) in pursuit of answers.

Is the IRS okay with Charles Koch's nonprofit foundation funding research that appears to have directly influenced state and national politicians? Did ExxonMobil violate any Congressional rules by giving Soon a grant just two months after Soon told Congress he had no financial conflicts of interest, after telling them that climate change isn't a crisis? And Southern Company?

We will keep you posted as things unfold - keep track yourself on the Climate Investigations Center, where our former colleague Kert Davies is busy trying to answer the same questions. For disclosure - know that Kert helped start this work when he still was Greenpeace's Research Director. We have continued to partner with him on this since his amicable split from our team.

After you read the Times, check out more on the story...just about everywhere.  The Boston Globe writes that Senator Ed Markey (D-MA) plans on opening an investigation on climate science deniers. InsideClimate News notes how Soon has been part of a game plan detailed by the American Petroleum Institute in a leaked memo from 1998. Gawker, Discover Magazine, and STGIST have more. Gizmodo wins for the most brazen headline. Willie Soon NY Times A1 2015 Willie S

Bjorn Lomborg Think Tank Funder Revealed As Billionaire Republican 'Vulture Capitalist' Paul Singer

Bjorn Lomborg - left - received $200,000 from Paul E. Singer - right - for the Copenhagen Consensus Center's research used to interfere with global climate negotiations.

By Graham Readfern, crossposted from DeSmogBlog.

A billionaire “vulture capitalist” and major backer of the US Republican Party is a major funder of the think tank of Danish climate science contrarian and fossil fuels advocate Bjørn Lomborg, DeSmogBlog has found.

New York-based hedge fund manager Paul Singer’s charitable foundation gave $200,000 to Lomborg’s Copenhagen Consensus Center (CCC) in 2013, latest US tax disclosures reveal.

The grant to Lomborg’s think tank is revealed in the tax form of the Paul E. Singer Foundation covering that foundation’s activities between December 2012 and November 2013.

Singer, described as a “passionate defender of the 1%”, has emerged as a major force in the Republican party in recent years and was a key backer and influencer during Mitt Romney’s failed tilt at the Presidency.

The $200,000 grant represented almost one third of the $621,057 in donations declared by the Copenhagen Consensus Center in 2013.

A spokesperson for the think tank told DeSmogBlog that “not one dollar” of the Singer grant had been spent.

Lomborg, a Danish political scientist, is often cited on lists of the world’s most influential people. He writes extensively on climate change and energy issues with his columns appearing in many of the world’s biggest news outlets.

The CCC think tank produces reports that consistently argue that cutting greenhouse gas emissions and increasing the roll-out of current renewable energy technologies should be low priorities for policy makers.

Most recently, Lomborg wrote a column for the Wall Street Journal arguing climate change was not the urgent problem that many thought.

He wrote that “the narrative that the world’s climate is changing from bad to worse is unhelpful alarmism”.

Lomborg argues the poorest countries need fossil fuels to lift themselves out of poverty – a position that gained support from the world’s richest man, Bill Gates.

At a G20 side event in Brisbane last year, Lomborg appeared at an event sponsored by the world’s largest private coal company, Peabody Energy, where he again argued that the world’s poor needed fossil fuels.

The CCC’s keystone project is the Post 2015 Consensus that is trying to influence the formulation of the next set of global development goals being discussed by the United Nations. Those goals will replace the millennium development goals.

Lomborg’s CCC think tank was registered as a not-for-profit in the US in 2008 and has attracted almost $5 million in donations since then. In 2013, the CCC paid Lomborg, its founder and president, $200,484 for his work. The previous year Lomborg was paid $775,000.

The think tank has insisted that its funders, most of which are anonymous, do not influence its research.  The think tank says it does not accept funding from the fossil fuel industry.

Despite being registered in the US, Lomborg has admitted that all but one of the think tank’s seven staff are based elsewhere.  The think tank’s address is aparcel service in Lowell, Massachusetts.

The discovery of support from Paul Singer comes after a DeSmogBlog investigation last year found that CCC’s early funders included conservative think tanks with links to the network of organisations funded by the Koch brothers, who have pushed millions into organisations denying climate science and blocking action to cut fossil fuel emissions.

In the 2014 US political spending cycle, data presented by OpenSecrets shows Singer spent $9.4 million influencing Republicans – the biggest disclosed individual spender on the conservative side of US politics.

Singer, whose Elliott Management hedge fund manages about $25 billion in assets, has been branded a “vulture capitalist” enterprise due to investment strategies employed by his firm that targets foreign economies in trouble.

A 2011 summary of “vulture funds” in The Guardian said Elliott Management’s “principal investment strategy” was “buying distressed debt cheaply and selling it at a profit or suing for full payment”.

Greg Palast, the author of Vulture’s Picnic, documented in The Guardian how Singer’s firm had managed to pocket $1.29 billion from the US Treasury after a “brilliantly complex” financial manoeuvre in 2009 that saw Singer lead a consortium to buy the parts supplier of General Motors and Chrysler before claiming cash from a government bailout of the struggling auto industry.

Singer, who according to Forbes is personally worth $1.8 billion, remains in conflict with the Argentinian government over debt bought by an Elliott affiliate and other investors.
As well as the generosity shown to Bjorn Lomborg’s think tank, Singer’s foundation gave $500,000 to the Manhattan Institute for Policy Research, where Singer is chairman of the board of trustees.

The Manhattan Institute is also known for downplaying the impacts of climate change while promoting fossil fuels.

In October 2014, Manhattan senior fellow Robert Bryce wrote a report Not Beyond Coal arguing that the future for the coal industry was bright and the fossil fuel was “essential” for addressing poverty in developing countries — a position identical to that pushed by Lomborg.

Bryce also attacks the wind industry claiming it cannot cut emissions, describing wind turbines as “climate change scarecrows”. In testimony to the US Senate Environment and Public Works Committee in February 2014, Bryce said wind turbines were “slaughtering wildlife” and killed 600,000 birds every year in the US.

A review of studies and data into US bird deaths has found about 600 million birds are killed annually in collisions with windows and buildings, but even this high number was only a quarter of the birds killed annually in the US by feral cats.

Another large donation from Singer’s foundation went to the Moving Picture Institute – an organisation that says it produces films that promote understanding of “individual rights, limited government, and free markets”.

The MPI helped fund the 2004 pro-mining documentary Mine Your Own Business by Irish filmmakers Phelim McAleer and Ann McElhinney.

The two would go on to make the 2009 climate science denial film Not Evil Just Wrong, which was partly funded through a grant from DonorsTrust – a fund which stockpiles cash from conservative philanthropists and that has pushed millions into organisations promoting climate science denial while fighting action to cut emissions.

Roland Mathiasson, Executive Vice President at the Copenhagen Consensus Center, told DeSmogBlog: “Not one dollar of this grant has been spent. It's for a potential future project, pending support from a broad range of political perspectives to underline the non-political nature of the project.

It is a project for the public conversation, so obviously there will be a lot of communication once broad support is secured, and the project is launched.”

Mathiasson declined to provide further details. DeSmogBlog attempted to contact the Paul E Singer Foundation to ask about their donation to CCC, but email requests went unanswered.

Bjorn Lomborg - left Paul E. Singer - right

Oops! CEO of Corporate Front Network Lied to Reporters - State Policy Network

State Policy Network CEO Tracie Sharp

Last week, the Center for Media and Democracy and ProgressNow released a series of reports on how the State Policy Network coordinates an agenda carried out by affiliate "Stink Tanks" in all 50 states. Responding to questions from reporters, SPN's CEO Tracie Sharp demanded that each of the seemingly independent groups were "fiercely independent."

But Jane Mayer at the New Yorker reports Tracie Sharp said the opposite to attendees of SPN's recent annual meeting. In Oklahoma City last September, Ms. Sharp plainly told her associates how to coordinate a broad agenda and pander directly to the interests of billionaire funders like the Koch brothers and the Searle family for grants:

Sharp went on to say that, like IKEA, the central organization would provide “the raw materials” along with the “services” needed to assemble the products. Rather than acting like passive customers who buy finished products, she wanted each state group to show the enterprise and creativity needed to assemble the parts in their home states. “Pick what you need,” she said, “and customize it for what works best for you.” During the meeting,

Sharp also acknowledged privately to the members that the organization’s often anonymous donors frequently shape the agenda. “The grants are driven by donor intent,” she told the gathered think-tank heads. She added that, often, “the donors have a very specific idea of what they want to happen.” She said that the donors also sometimes determined in which states their money would be spent.

Tracie Sharp responded to the New Yorker with a generic statement that didn't address her contradictory statements. And who knows if there's anything useful she could say at this point, The State Policy Network was just caught with its pants down.

For those who don't spend their days reading about the inner workings of the corporate-conservative political machine, the State Policy Network isn't a familiar name. But it's an important entity. SPN serves as the umbrella of ALEC (American Legislative Exchange Council) and all of its state and national allies pushing a coordinated corporate-friendly agenda through all 50 states.

SPN and ALEC have led the coordinated attack on clean energy in states like North Carolina, Kansas and now Ohio. Dozens of SPN groups are longtime players in the Koch-funded climate change denial movement. By orchestrating against policies to lessen global warming impacts or by directly undermining the science, SPN's efforts have ranged from urging inaction on global climate treaties and forcing teachers to misrepresent climate science to their students.

Beyond shilling for the coal, oil, gas and nuclear companies bankrolling ALEC and SPN's operations, these coordinated entities attack public employee unions, wages and pensions, block Medicaid expansion, suppress legitimate voters, push to defund and privatize schools, and undermine choice in women's health.

And who pays for SPN's work in all 50 states?

SPN's main purpose is to advance the interests of its corporate funders: dirty coal and petrochemical industries, the tobacco giants, agribusiness, pharmaceutical companies, private education firms, tech and telecom companies, and the usual web of trade associations, law firms and lobby shops paid to represent each of those industries. Corporations use SPN to advance political campaigns they are typically embarrassed to associate with publicly.

The State Policy Network also serves to advance an ideological agenda that tends to undermine the interests of most Americans in favor of those who are particularly wealthy and well-connected.

The Koch brothers fit this description, of course. But they're joined by a legion of lesser known multi-millionaires and billionaires, sometimes coordinating directly with the Kochs.

These SPN funders include Richard Mellon Scaife, Phil Anschutz, Art Pope, the Coors family, the DeVos family, the Searle family, and the remains of the Bradley family fortune, to name a few of the better known of these sources of dark money. Few citizens recognize the names of this quiet minority of political puppetmasters, but people still feel the bruise of plutocratic spending as state and national politics are pushed to new extremes.

More on the State Policy Network can be read in the National Stink Tanks report. SourceWatch has the full list of SPN members and affiliates and SPN funders.

Google Still Supporting Climate Change Deniers. Why Google, Why?

The heartland institute funded this billboard.

Yet another Google-funded organization is out promoting conspiracy theories about the threat of man-made global warming. On Monday, September 23, the Google-financed Heritage Foundation hosted hosted Heartland Institute president Joseph Bast, Willie Soon, and Bob Carter to present “Climate Change Reconsidered II,” in which they argued that the world’s scientific community have systematically overstated the dangers to humanity of unregulated carbon pollution.

Like the Heritage Foundation, the Heartland Institute, Soon, and Carter have significant funding from the fossil-fuel industry and a long record of questioning not only the economics of regulating climate pollution but the underlying science itself, as explained in our new Dealing in Doubt report

Greenpeace activists confronted Bast at Heritage after the event, asking him to reveal whether Chicago magnate Barre Seid funded the multimillion-dollar climate-denial initiative. Bast refused to answer the question.


Since Google’s selection of former Republican representative Susan Molinari as their chief lobbyist, the Internet giant has embraced key players in the climate-denial machine. In the last few months, Google was the top funder of the annual dinner of the Competitive Enterprise Institute, famed for its “CO2: We Call It Life” ads, held a fundraiser for the re-election of Sen. Jim Inhofe (R-Okla.), who penned the book “The Greatest Hoax,” and was revealed to be a member of the American Legislative Exchange Council, which has argued that “substantial global warming is likely to be of benefit to the United States.”

Google’s support of the Heritage Foundation elicited new criticism from climate scientists associated with the company.

“Their motto may be ‘don’t be evil,’ but they apparently don’t have any problem with giving it money,” climate scientist Andrew Dessler, Professor of Atmospheric Sciences at Texas A&M University, told Hill Heat in an e-mail interview.

“If you want to be a corporate leader on climate change or science education, you should fund groups to combat the anti-science garbage produced by Heritage, not the other way around,” said climate scientist Simon Donner, Associate Professor, Department of Geography, University of British Columbia, when asked for comment.

Dr. Dessler and Dr. Donner were Google Climate Science Communication Fellows in 2011. They and 15 other Fellows recently sent an open letter to the company criticizing its fundraiser for Sen. James Inhofe (R-Okla.), writing that “in the face of urgent threats like climate change, there are times where companies like Google must display moral leadership and carefully evaluate their political bedfellows.”

In a campaign led by climate accountability organization Forecast the Facts, over 150,000 people have signed petitions challenging Google’s support for climate deniers, and have staged protests in Washington DC, New York City, and Google’s headquarters in Mountain View, Calif.

Here's a link to the Google-ALEC petition:

Climate Denial & Barre Seid: the name The Heartland Institute can't say

Drawings of Heartland Institute staff from Greenpeace's report on climate change denial, Dealing in Doubt.

Yesterday, the Heritage Foundation hosted The Heartland Institute's CEO Joseph Bast, along with two of Heartland's contracted climate denial scientists (Willie Soon and Bob Carter), to present their new report that denies the seriousness of global warming. Greenpeace was there to ask Heartland about the report's funders, including billionaire Barre Seid, and to challenge Heartland's assertion that their work has any scientific validity (it doesn't). See the video for yourself.

Heartland's "Climate Change Reconsidered," written by the usual climate denier suspects under the guise of the "Nongovernmental International Panel on Climate Change" (NIPCC) is intended to undermine new scientific findings from the United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Despite what Joe Bast and Heartland comms director Jim Lakely claim, their false report is not peer-reviewed, a formal process conducted by editors at actual scientific journals have other qualified scientists rigorously review and critique submitted work if it is to be approved for publication.

You'll notice that Heartland's climate denial report isn't being published in any scientific journals, but rather from Heartland itself. This is because the document is a public relations tool intended to keep politicians and the public doubting that global warming is worth addressing.

While Heartland continues politicizing science, demonizing credible scientists and using tobacco industry tactics to forge doubt over global warming, Americans are feeling the real toll climate change is already taking on society, by increasing the severity of storms like hurricane Sandy or pushing droughts, wildfires and heatwaves to new extremes.

Heartland doesn't care, or even recognize, that global warming is already costing the global economy $1.2 trillion dollars and contributing to 400,000 deaths each year. They don't care that billion-dollar weathers disasters, intensified by climate change, are on the rise and impacting the U.S. economy and our infrastructure. Nor do they accept repeated research indicating the overwhelming consensus among credential climate scientists that human fossil fuel use is the primary driver of unnatural global warming--in fact Heartland's staff have repeatedly lied to cast doubt upon that research.

Syndicate content

Anti-Environmental Archives


Keep In Touch

FacebookTwitterYouTubePolluterWatch RSS

Sign up for